Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10923/10076
Type: masterThesis
Title: Solidão a pino
Author(s): Bortulini, Gabriel Eduardo
Advisor: Passos, Marie-Hélène Paret
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2017
Keywords: CONTO - ANÁLISE LITERÁRIA
ESCRITA CRIATIVA
LITERATURA
Abstract: Esta dissertação é composta por duas partes: uma coletânea de contos e uma reflexão teórica sobre a própria criação artística. O trabalho surge de uma percepção sinestésica: monótono e ondulante, o ritmo da milonga parece sintetizar o pampa, seu lugar de origem. Mas só a milonga despertaria esse sentimento? Qual seria essa síntese transposta à literatura? A indagação surge da leitura do ensaio de Vitor Ramil (2004) intitulado A estética do frio. O autor entende o frio como o elemento diferencial entre uma “estética” do Brasil tropical e uma Estética do frio, do imaginário pampeano. Mas, além do frio, não há nada que faça essa distinção? Por trás do imaginário do gaúcho – personagem heroico e aguerrido – não haveria uma condição velada? A solidão – essa “profundeza última da condição humana”, segundo Octavio Paz (1984) – define e une o gaúcho ao mundo. Por meio dessa hipótese, propõe-se uma obra também influenciada pelo espaço.
This master’s thesis is composed of two parts: a short stories collection and an essay that analyses my own creative process. The project emerges from a synesthetic perception: monotonous and wavy, the milonga rhythm seems to synthetize the South American pampas - its place of origin. But could only the milonga cause this feeling? What would be this synthesis transposed to literature? The question comes from the reading of an essay named A estética do frio, wrote by Vitor Ramil (2004). For the author, the cold weather is the distinct element between the “esthetic” of tropical Brazil and the cold one from the pampas’ social imaginary. But, besides cold, isn’t there any other element? Hidden in the gaucho’s imaginary, wouldn’t there be another condition? The solitude – this “ultimate depth of human condition”, according to Octavio Paz (1984) – defines and unites the gaucho to the world. By this hypothesis, the project proposes a literary work influenced by the geographical space.
URI: http://hdl.handle.net/10923/10076
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