Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/15309
Type: masterThesis
Title: Da entrevista à observação da ação: uma tendência realista-fabular no cinema brasileiro pós-2010
Author(s): Feix, Daniel
Advisor: Gutfreind, Cristiane Freitas
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
Issue Date: 2019
Keywords: CINEMA - BRASIL
JORNALISMO
Abstract: Esta dissertação tem como objetivo analisar a mudança da tendência dos documentários de entrevista, no cinema brasileiro do século XXI, para os filmes nos quais o encontro do Eu (o realizador e sua equipe) com o Outro (o personagem) se dá por meio da observação da ação. Com a câmera distante, capturando a intriga antes apenas relatada (KRACAUER, 1997), os filmes mineiros A falta que me faz (2010), O céu sobre os ombros (2011) e Girimunho (2012) implementaram gradativamente essa mudança. Neste estudo, os três são analisados a partir de algumas de suas sequências-chave, que dão a ver a incorporação de elementos do extracampo à imagem (BURCH, 2015), estabelecem um “efeito de presença” (RAMOS, 2008; DIDI-HUBERMAN, 2010) e uma “fabulação” (GUIMARÃES, 2001; DELEUZE, 2013) que reconfigura a relação entre o personagem e o espaço em que ele vive. Essas características são fundadoras da tendência realista-fabular no cinema nacional do período.
This study aims to analyze the changing from the interviews documentarie’s trend, in the brazilian movies of the 21st century, to those films in witch the meeting between I (moviemaker and his team) and the Other (characters) use the observation of action as a resource. With the camara afar, capturing the intrigue that was only told as of before (KRACAUER, 1997), the feature films from Minas Gerais A falta que me faz (2010), O céu sobre os ombros (2011) and Girimunho (2012) gradually implement that change. In this study, these aforementioned movies are analyzed starting of their key-sequences, that display the incorporation of extrafield elements to the image (BURCH, 2015), stablish a “presence effect” (RAMOS, 2008; DIDI-HUBERMAN, 2010) and a “fabulation” (GUIMARÃES, 2001; DELEUZE, 2013) witch reconfigures the bonds between characters and the spaces they live in. These characteristics mould the realistic-fabulate trend in brazilian movies of this period.
URI: http://hdl.handle.net/10923/15309
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000494881-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,6 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.