Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/16754
Type: masterThesis
Title: The effects of education and reading and writing habits on automatic assessment of narrative recall in typical aging and in Alzheimer's disease
Author(s): Smidarle, Anderson Dick
Advisor: Scherer, Lilian Cristine
Wilson, Maximiliano Agustin
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2020
Keywords: HÁBITO DE LEITURA
ENVELHECIMENTO
DOENÇA DE ALZHEIMER
ESCOLARIDADE
NARRATIVA
Abstract: Nós analisamos a produção de discurso oral a fim de identificar características de desempenho linguístico no envelhecimento sadio e patológico. Muitos estudos têm focado no desempenho em tarefas que evocam produção discursiva através de estímulos visuais ou entrevistas. Pouco se sabe sobre o impacto de fatores relacionados ao envelhecimento no reconto de narrativa, uma tarefa complexa que demanda compreensão de uma narrativa para posterior reprodução. Na presente dissertação, nós avaliamos essas questões em dois estudos. No primeiro estudo – Avaliação Automática de Aspectos Sintáticos, Lexicais e Semânticos do Reconto de Narrativa na Doença de Alzheimer –, nós comparamos o desempenho de um grupo de participantes diagnosticados com Doença de Alzheimer (DA) com o de um grupo de idosos saudáveis em aspectos sintáticos, lexicais e semânticos de uma tarefa de reconto de narrativa. Para obter os valores das métricas associadas a esses três aspectos, nós utilizamos um software que analisa automaticamente métricas de amostras de discursos. Os resultados indicam que métricas relacionadas aos três aspectos linguísticos distinguem idosos diagnosticados com DA de idosos saudáveis. O segundo estudo – Escolaridade e Hábitos de Leitura e Escrita como Preditores de Desempenho em Reconto de Narrativa no Envelhecimento Sadio: um Estudo com Análise Automática –, teve por objetivo investigar o impacto da educação e dos hábitos de leitura e escrita nos recontos produzidos por idosos saudáveis. Nós adotamos a mesma análise automática do Estudo 1. Os resultados indicam que a escolaridade influenciou o desempenho nos aspectos sintático, lexical e semântico do reconto de narrativa. Isso salienta a importância da escolaridade como fonte de reserva cognitiva para o desempenho linguístico de idosos. Os hábitos de leitura e escrita não influenciaram o desempenho em nenhuma das métricas analisadas. Ambos os estudos sugerem que a análise da produção de discurso pode ser útil para a detecção de mudanças no processamento linguístico durante o envelhecimento. Os resultados desses dois estudos indicam também que a tipologia da tarefa e as características do grupo (como a presença de declínio cognitivo ou baixo nível de escolaridade) devem ser consideradas na investigação de métricas específicas de produção de discurso oral.
We analyzed oral discourse production to identify the characteristics of language performance in healthy and pathological aging. Most studies have focused on performance in tasks eliciting discourse production through visual stimuli or interviews. Very little is known about the impact of aging-related factors on narrative recall, a complex task that requires comprehension of a narrative to reproduce it. In the present thesis, we address these issues in two studies. In the first study – Automatic Assessment of Syntactic, Lexical and Semantic Aspects of Narrative Recall in Alzheimer’s Disease –, we compared a group of participants diagnosed with Alzheimer’s Disease (AD) with that of a healthy elderly control group in syntactic, lexical and semantic aspects in a narrative recall task. To obtain the scores for the features related to these three aspects, we used a software that automatically analyzes linguistic features from discourse samples. Results indicate that features from all three aspects distinguish elderly adults diagnosed with AD from elderly adults with unimpaired cognition. The second study – Education and Reading and Writing Habits as Predictors of Narrative Recall Performance in Healthy Aging: a Study with Automatic Assessment – aimed at investigating the impact of education and reading and writing habits on recalls produced by healthy elderly adults. We adopted the same automatic analysis of Study 1. Results show that education influences performance on syntactic, lexical and semantic aspects of narrative recall. This stresses the importance of education as a source of cognitive reserve for linguistic performance in the elderly. Reading and writing habits did not influence performance in any of the features analyzed. Both studies suggest that the analysis of discourse production can be useful for the detection of changes in linguistic processing. The results from these two studies also indicate that task typology and group characteristics (such as the presence of cognitive impairment or low educational level) must be taken into consideration when investigating specific features of oral discourse production.
URI: http://hdl.handle.net/10923/16754
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DIS_ANDERSON_DICK_SMIDARLE_COMPLETO.pdfTexto completo853,61 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.