Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2224
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGutfreind, Cristiane Freitasen_US
dc.contributor.authorBarbizan, Silvio Nestoren_US
dc.date.accessioned2013-08-07T18:47:04Z-
dc.date.available2013-08-07T18:47:04Z-
dc.date.issued2010pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/2224-
dc.description.abstractEste trabalho tem como objetivo buscar a compreensão de como se dá a relação entre o tempo representado no cinema e o imaginário. As questões envolvendo o tempo são frequentes no cotidiano das pessoas e é o tempo também o objeto da manipulação da montagem cinematográfica. Levantando os recursos possíveis na montagem para a representação temporal, bem como os entendimentos possíveis do tempo, chega-se às ligações entre cinema, tempo e imaginário (Aumont, 1993, 1995, 2003, 2008; Bazin, 1991; Eisenstein, 2002). A metodologia está centrada na análise fílmica de Vanoye e Goliot-Lété aliada a conceitos de representação temporal propostos por Jacques Aumont. Os conceitos aqui tratados são ilustrados com sequências de filmes de referência tais como Um Cão Andaluz (Um Chien Andalou), Cidadão Kane (Citzen Kane) e Acossado (A Bout De Souffle). O entendimento final é de que existe uma interrelação entre o cinema e o imaginário nas questões temporais, e que essa construção mútua passa pela montagem.pt_BR
dc.description.abstractThis paper aims to achieve the knowledge of how the relation between the times represented in the cinema and the imaginary happens. The questions regarding time are frequent in our lives and time itself is object of cinematographic manipulation. According to the resources available in editing related to time representation, as well as the possible understandings of time we acknowledge the relation between cinema, time and imaginary (Aumont, 1993, 1995, 2003, 2008; Bazin, 1991; Eisenstein, 2002). This methodology is based upon the analysis of Vanoye and Goliot-Lété films and the concepts of temporal representations proposed by Jacques Aumont. The concepts approached are illustrated with sequences from reference films: An Andalusian Dog (Un Chien Andalou), Citizen Kane and Breathless (A Bout De Souffle). The final understanding is that there is an interrelationship between the cinema and the imaginary regarding time questions and this mutual understanding passes through editing.en_US
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectCOMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.subjectCINEMApt_BR
dc.subjectCOMUNICAÇÃO E IMAGINÁRIOpt_BR
dc.subjectMONTAGEM CINEMATOGRÁFICApt_BR
dc.subjectTEMPO (CINEMA)pt_BR
dc.titleTempo e montagem: do cinema ao imaginário e do imaginário ao cinemapt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2010pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000422568-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,45 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.