Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2547
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorReis, Carlos Nelson dosen_US
dc.contributor.authorIbias, Marcos Vinícius Guterresen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T18:48:46Z-
dc.date.available2013-08-07T18:48:46Z-
dc.date.issued2007pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/2547-
dc.description.abstractThis dissertation has as objective to analyze as the social if express inaquality in Latin America, that since its process of formation the problem if keeps in the region. In this direction, the poverty and the educational inequality had been chosen as expressions of analysis to verify of that it forms its logics of action if they reflect in social inaquality. The study it was limited to one determined geographic space, Latin America and to a time, decade of the 90 and first years of 21th Century, moment characterized for structural adjustments in the economies of the region. In the development of this research, it was verified, that, the existing educational inaquality in the region, reflects on the work market generating an disparity of incomes, creating perverse circle around the poverty and of the social inaquality. In sight of this, an instrument capable is had in the reduction of the educational inaquality to promote the reduction of the poverty, and consequently to go of meeting to a society with fairness.en_US
dc.description.abstractEsta dissertação tem como objetivo analisar como a desigualdade social se expressa na América Latina, dado que desde seu processo de formação o problema se mantém na região. Nesse sentido, foram escolhidas a pobreza e a desigualdade educacional como expressões de análise para verificar de que forma suas lógicas de ação se refletem em desigualdade social. O estudo foi limitado a um determinado espaço geográfico, América Latina e a um intervalo de tempo década de 90 e os primeiros anos do século XXI, momento caracterizado por ajustes estruturais nas economias da região. No desenvolvimento desta pesquisa, verificou-se, que, a desigualdade educacional existente na região, reflete-se sobre o mercado de trabalho gerando uma disparidade de rendimentos, criando círculo perverso em torno da pobreza e da desigualdade social. Em vista disso, tem-se na redução da desigualdade educacional um instrumento capaz de promover a redução da pobreza, e conseqüentemente ir de encontro a uma sociedade com eqüidade.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃO E SOCIEDADE - AMÉRICA LATINApt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃO - AMÉRICA LATINA - ASPECTOS SOCIAISpt_BR
dc.subjectPOBREZA - AMÉRICA LATINApt_BR
dc.subjectMERCADO DE TRABALHO - AMÉRICA LATINApt_BR
dc.subjectDESIGUALDADE SOCIALpt_BR
dc.titleManifestações da desigualdade educacional na América Latina: o recrudescimento do círculo vicioso da pobrezapt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Administração, Contabilidade e Economiapt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Economia do Desenvolvimentopt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2007pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000392294-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo740,03 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.