Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10923/2756
Type: doctoralThesis
Title: Histórias de vida: trajetórias de professoras no cenário político de Porto Alegre - perfis (auto) biográficos no mundo contemporâneo
Author(s): Kroeff, Maria Bernadete Moreira
Advisor: Abrahão, Maria Helena Menna Barreto
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Issue Date: 2010
Keywords: EDUCAÇÃO
PROFESSORES - ATUAÇÃO PROFISSIONAL
PROFESSORES - RIO GRANDE DO SUL - BIOGRAFIAS
EDUCAÇÃO - ASPECTOS POLÍTICOS
Abstract: Este é um estudo sobre a trajetória de vida de duas professoras, Iara Wortmann e Maria Augusta Feldman, que se lançaram ao mundo público da política partidária atuando como Deputadas na Assembléia Legislativa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 1990 a 2002. Busquei compreender de que forma o desenvolvimento profissional das professoras contribuiu para que atuassem no poder decisório do Parlamento Gaúcho em defesa da qualidade do ensino público e do Magistério prioritariamente. Através da História Oral de Vida a trajetória pessoal, e, profissional das professoras foram se descortinando. A partir das narrativas auto (biográficas) foi possível observar de que forma as professoras Iara e Maria Augusta constituiram-se em profissionais reconhecidas publicamente, principalmente no meio educacional. E deixassem legados importantes para a História da Educação no Rio Grande do Sul.
This is a study on the life trajectory of two histories teachers, Iara Wortmann and Maria Augusta Feldman, who were released to the public world of politics serving as Deputies in the Legislative Assembly of “Rio Grande do Sul” from 1990 to 2002. I tried to understand how the professional development of the teachers helped to contribute on the decision of making power on the Gaucho parliament in the defense of the quality of public education and the Magisterial. Through the oral personal History of life and training of teachers were unfolding. From the self narrative (biographical) we could observe how the teachers Iara and Maria Augusta established as publicly professional recognition, especially in the educational environment. And they left important legacies to the History of Education in “Rio Grande do Sul”.
URI: http://hdl.handle.net/10923/2756
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000422911-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo3,54 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.