Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10923/2803
Type: doctoralThesis
Title: Qualidade da formação inicial de pedagogos: indicadores na visão de egressos
Author(s): Vieira, Josimar de Aparecido
Advisor: Morosini, Marília Costa
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Issue Date: 2010
Keywords: EDUCAÇÃO
ENSINO SUPERIOR
PEDAGOGIA
EDUCAÇÃO - QUALIDADE
PROFESSORES - FORMAÇÃO PROFISSIONAL
Abstract: In this research is presented a critical and analytical review of possible paths for a quality education in the initial formation of pedagogues. It seeks to contribute in the reflection about the questions facing, currently, the initial formation of pedagogues, collaborating in the construction of political and pedagogical fundamentals in Pedagogy courses. For this, were analyzed the main indicators of quality formulated and pointed for the initial formation process of pedagogues and, with that, highlighted references, essential actions and conditions to the improvement of this process. Started with the assumption that the quality of pedagogue‟s initial formation needs to be analyzed and revised in order to extrapolate the technical reductionism and direct the actions based in evaluative, ideological and political dimensions, necessary for the improvement of initial formation process of pedagogues. The ways trodden in this research were based on qualitative research approach, developed through two movements: the literature review, which funded and directed all the work and the field‟s research, involving study of case. Protagonists of this research were the graduated students from Pedagogy Course of Unochapecó who were involved in the initial formation of pedagogues initiated between 2000 and 2009. Qualitative data were obtained through application of questionnaire and analysis of officials documents (laws and appointments form multilateral agencies) related to the research topic. Data analysis obtained from the questionnaires was done by organization of tables which allowed a more objective view and facilitated the problems‟ identification and data from open questions, were examined based in content analysis. The analysis of documents consisted of an examination of existing texts and declarations related with the Pedagogy Course who assisted in the development of both literature and field research. Involved in this analysis, this research appoints size and quality indicators considered as an initial provocation of a process which involves other discussions necessary to Pedagogy Course obtain the due recognition and can ensure the quality in formation of pedagogues. Bringing the initial formation of pedagogues to this reflection, we have to considerate that this is a process that involves qualities. The specificity and multidimensionality of the professional role of the pedagogue raises an initial formation process that include the reflection about: a) quality parameters utilized in the major changes occurred with the formation process of pedagogue during the higher education‟s history and the Pedagogy Course; b) the movements and concerns with the quality of initial formation of pedagogues in the higher education policies that currently exist; c) the impacts generated with the development of quality in the initial formation process of pedagogues and d) references, actions and essential conditions that were necessary to improve the process of initial formation of pedagogues.
Neste trabalho de pesquisa é apresentada uma leitura crítica e analítica de caminhos possíveis para uma educação de qualidade na formação inicial de pedagogos. Busca contribuir para a reflexão sobre as questões que se colocam, presentemente, na formação inicial de pedagogos, colaborando na construção de fundamentos político-pedagógicos dos cursos de Pedagogia. Para isto, foram analisados os principais indicadores de qualidade formulados e apontados para o processo de formação inicial de pedagogos e com isso, destacado referências, ações e condições essenciais à melhoria desse processo. Partiu-se do pressuposto que a qualidade da formação inicial de pedagogos necessita ser analisada e revista no sentido de se extrapolar o reducionismo técnico presente e direcionar as ações com base em dimensões valorativas, ideológicas e políticas, necessárias à melhoria do processo de formação inicial de pedagogos. Os caminhos trilhados nesse trabalho de pesquisa se fundamentaram na abordagem de pesquisa qualitativa, desenvolvida por meio dois movimentos: a pesquisa bibliográfica, que fundamentou e orientou todo o trabalho e a pesquisa de campo, envolvendo estudo de caso. Foram protagonistas desta pesquisa os egressos do curso de Pedagogia da Unochapecó que foram envolvidos na formação inicial de pedagogos desencadeado entre os anos 2000 e 2009. Os dados qualitativos foram obtidos por meio da aplicação de questionário e da análise de documentos oficiais (legislações e apontamentos oriundos de organismos multilaterais) relacionados ao tema de pesquisa.A análise dos dados obtidos dos questionários foi feita através da organização de tabelas que permitiu uma visualização mais objetiva e facilitou a identificação de problemas e os dados das perguntas abertas, foram examinados com base na análise de conteúdo. Já a análise de documentos consistiu no exame de textos e declarações existentes relacionados com o curso de Pedagogia que auxiliaram tanto no desenvolvimento da pesquisa bibliográfica quanto na de campo. Envolvido nesta análise, este trabalho aponta dimensões e indicadores de qualidade considerados como uma provocação inicial de um processo que envolve outras discussões necessárias para que o curso de Pedagogia obtenha o devido reconhecimento e possa garantir qualidade na formação dos pedagogos. Trazendo a formação inicial de pedagogos para essa reflexão, tem-se de considerar que se trata de um processo que envolve qualidades. A especificidade e a multidimensionalidade da atuação profissional do pedagogo suscitam um processo de formação inicial que inclua a reflexão sobre: a) os parâmetros de qualidade utilizados nas principais mudanças ocorridas com o processo de formação do pedagogo durante a história da educação superior e do curso de Pedagogia; b) os movimentos e preocupações com a qualidade da formação inicial de pedagogos nas políticas da educação superior existentes atualmente; c) os impactos gerados com o desenvolvimento da qualidade no processo de formação inicial de pedagogos e d) as referências, ações e condições essenciais que são necessárias à melhoria do processo de formação inicial de pedagogos.
URI: http://hdl.handle.net/10923/2803
Appears in Collections:Dissertação e Tese

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