Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2992
Type: masterThesis
Title: Um estudo sobre o problema da matofobia como agente influenciador nos altos índices de reprovação na 1ª série do Ensino Médio
Author(s): Felicetti, Vera Lucia
Advisor: Giraffa, Lucia Maria Martins
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática
Issue Date: 2007
Keywords: EDUCAÇÃO
APRENDIZAGEM - DIFICULDADES
PROFESSORES - FORMAÇÃO PROFISSIONAL
MATEMÁTICA - ENSINO
Abstract: Este trabalho buscou identificar os fatores, associados à Matofobia, intervenientes no alto índice de reprovação escolar nas 1as séries do Ensino Médio da rede estadual de ensino de Porto Alegre, referente ao ano de 2005. A Matofobia foi investigada à luz dos pressupostos teóricos quanto a sua evolução histórica na Matemática; aspectos metodológicos do ensino de Matemática, envolvendo a formação do professor e as práticas metodológicas desenvolvidas no ensino dessa disciplina. O trabalho envolveu uma abordagem com professores de Matemática atuantes nesse nível de ensino, os quais foram selecionados, após analisar-se o índice de reprovação em Matemática (2005) na série já mencionada. Para auxiliar a diminuir a problemática da Matofobia foi sugerido um conjunto de diretivas voltadas ao ensino de Matemática para as 1as séries do Ensino Médio.
This work presents the result of an investigation associated with our Master Dissertation which intended to identify the set of factors associated with the Mathphobia feeling, in the 1st year of High School. The investigation took place at a High School network in Porto Alegre (Brazil). The Mathphobia was analyzed under some theoretical assumptions, which point out some issues regarding to the historical development in Mathematics, methodological aspects of Math teaching and, the set of selected practices carried out by teachers of this subject. The research was developed with Math teachers which were selected from a ranking with the results of Math students´ scores. We identify the possible indicators associated with the students being unsuccessful at Math. At the end we suggest some guidelines to help teachers to reduce this Mathphobia problem in the 1st grades of high school.
URI: http://hdl.handle.net/10923/2992
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000397533-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,65 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.