Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/3110
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLahm, Regis Alexandreen_US
dc.contributor.authorCassol, Vanessa Jurinicen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T18:52:38Z-
dc.date.available2013-08-07T18:52:38Z-
dc.date.issued2012pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/3110-
dc.description.abstractThe present study aims to analyze the advantages and disadvantages of the use of technological resources in teaching and learning Trigonometry presented in Brazilian thesis and dissertations in Mathematics Education in the last five years. The content selected for analysis consists of seven dissertations published in the last five years in the area of Mathematics Education. The selection of these papers was through the search of dissertations and thesis according to some research instruments and criteria previously determined, which uses only on the dissertations, because they were not found thesis about the main theme. The methodology characterizes itself as a documental study denominated qualitative meta-analysis which makes a systematic revision of searches set, aiming a synthesis of these productions. It is presented a study confront, more specifically of their objectives, theoretical and theoretical- methodological framework, and conclusions. The results show that the authors sought to meet the goals they have set. Most dissertations selected turns to the basic concepts of Trigonometry, especially the concepts sine and cosine, and their representation in the Cartesian plan. In addition, this study shows that two the works are ruled in the same theoretical referential systems: Records Semiotic Representation of Duval and others make use of the following authors: Ausubel, Borba and Penteado, Brousseau, Vergnaud and Zulatto, plus a not explicitly present the theoretical approach. It can be noted that four of the papers do not explicitly relate to a methodological-theoretical referential and that three others are based on: Engineering didactic on basis of Artigue. Moreover, the papers converge according to the type of technologies of information and communication used: software, considering that the software Geogebra appears in six of the selected dissertations. Therefore, this study indicates results that can subsidize future investigations, emphasizing the need of further research in some points about the theme of this study: investigations that focus the Trigonometry and include several TIC.en_US
dc.description.abstractO presente estudo tem como objetivo analisar as vantagens e as desvantagens da utilização dos recursos tecnológicos no ensino e na aprendizagem de Trigonometria apresentadas nas dissertações e teses brasileiras em Educação Matemática nos últimos cinco anos. O conteúdo selecionado para análise compõe-se de sete dissertações publicadas nos últimos cinco anos na área de Educação Matemática. A seleção desses trabalhos se deu por meio da busca de dissertações e teses segundo alguns instrumentos de pesquisas e critérios pré-determinados, em que se utiliza somente às dissertações, por não terem sido encontradas teses no tema. Metodologicamente esse estudo se caracteriza como um estudo documental denominado meta-análise qualitativa na qual se procura fazer uma revisão sistemática de um conjunto de pesquisas, visando à realização de uma síntese dessas produções.É apresentada uma comparação desses estudos, mais especificamente, entre seus objetivos, referenciais teóricos, recursos tecnológicos utilizados e metodologia. Os resultados atestam que os autores procuraram atender aos objetivos a que se propuseram. A maioria das dissertações selecionadas se volta para os conceitos básicos da Trigonometria, especialmente os conceitos seno e cosseno, e sua representação no plano cartesiano. Também esta investigação exibe que dois dos trabalhos são pautados nos mesmos referenciais teóricos: Registros de Representação Semiótica de Duval e os demais fazem uso dos seguintes autores: Ausubel, Borba e Penteado, Brousseau, Valente, Vergnaud e Zulatto, além de um não apresentar explicitamente o referencial teórico adotado. Verifica-se também que quatro dos trabalhos não se atem explicitamente a um referencial teórico-metodológico e que três outros explicitam fundamentar-se em: Engenharia didática com base em Artigue. Além disso, todos os trabalhos convergem quanto ao recurso tecnológico utilizado: software, sendo que o software Geogebra aparece em seis das dissertações selecionadas. Com isso, o presente estudo indica resultados que podem subsidiar futuras investigações, destacando a carência em alguns pontos ainda a serem pesquisados dentro do tema aqui tratado: investigações que focalizem a Trigonometria e abarquem as diversas TIC.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃOpt_BR
dc.subjectTECNOLOGIA EDUCACIONALpt_BR
dc.subjectAPRENDIZAGEMpt_BR
dc.subjectMATEMÁTICA - ENSINOpt_BR
dc.titleTecnologias no ensino e aprendizagem de trigonometria: uma meta-análise de dissertações e teses brasileiras nos últimos cinco anospt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Físicapt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticapt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2012pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000446987-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,22 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.