Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/5698
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPereira, Marcos Villelaen_US
dc.contributor.authorColla, Rodrigo Avilaen_US
dc.date.accessioned2014-03-29T02:01:20Z-
dc.date.available2014-03-29T02:01:20Z-
dc.date.issued2014pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/5698-
dc.description.abstractO presente trabalho se trata de um estudo de recepção do filme Wall-E realizado junto a educadoras. A película é uma produção estadunidense lançada em 2008 e dirigida por Andrew Stanton. A pesquisa se utiliza de grupo focal para a obtenção dos seus dados empíricos. A via de análise compreensiva dos relatos é a hermenêutica filosófica. O objetivo é refletir sobre os caminhos interpretativos das informantes por um viés sensível, ou seja, buscando compreender aquilo que lhes toca na fruição da obra e agrega significados a seu entendimento do enredo fílmico. Mais precisamente, se quer por meio da compreensão da experiência estética das educadoras com o filme, pensar em como algumas categorias sensíveis que aparecem no diálogo do grupo contribuem com argumentos éticos ambientais. Os relatos permitem entender certas noções em sua historicidade e atualidade, bem como dão lastro para problematizações pertinentes ao campo da Educação Ambiental. Nota-se tanto uma busca por adjetivação de valores ambientais e humanos quanto a presença marcante da dicotomia humanidade/meio ambiente.pt_BR
dc.description.abstractThe present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment.en_US
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃO E CINEMApt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃO AMBIENTALpt_BR
dc.subjectCINEMA NA EDUCAÇÃOpt_BR
dc.subjectÉTICA (EDUCAÇÃO)pt_BR
dc.subjectESTÉTICA (EDUCAÇÃO)pt_BR
dc.titleEcologização e convivialidade: aproximações entre a educação ambiental e o cinemapt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2014pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000455704-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo549,72 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.