Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/6852
Type: masterThesis
Title: Modelação matemática: competência científica de uma licenciatura em matemática
Author(s): Sostisso, Alessandra Fabian
Advisor: Biembengut, Maria Salett
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática
Issue Date: 2014
Keywords: EDUCAÇÃO
MATEMÁTICA - ENSINO
MODELOS MATEMÁTICOS
Abstract: Esta pesquisa teve como objetivo identificar a alfabetização e competência científica em modelagem matemática de estudantes de Licenciatura em Matemática de uma Universidade Privada do Rio Grande do Sul. O procedimento metodológico dividiu-se em quatro etapas, denominadas Mapas, a saber: Mapa de Identificação – constam dados e informações que justificam a escolha do tema, objetivos, pressupostos e procedimentos metodológicos que orientaram a pesquisa. Mapa Teórico – apresentam-se teorias sobre Modelagem Matemática, Alfabetização Científica e Competência em Modelagem na Educação e, pesquisas recentes que possibilitaram situar esta pesquisa em um mapa de produções. Mapa de Campo – descrição da aplicação didática e organização dos dados empíricos provenientes de atividades realizadas com estudantes de Licenciatura em Matemática. Mapa de Análise – efetuou-se o estudo qualitativo desses dados a partir das categorias de análise: saber aplicar matemática – alfabetização; saber fazer modelagem – competência. Identificou-se que os estudantes mostraram ter alfabetização e competência requeridas na percepção e apreensão, porém, nas outras etapas da modelação, compreensão e explicação, significação e expressão, mostraram dificuldades em competências que requeriam formular, solucionar e validar. Verificou-se, ainda, o progresso dos estudantes durante as etapas da modelação.
This research aimed to identify the alphabetization and scientific competency in mathematical modeling of students in Mathematics in a Private University of Rio Grande do Sul. The methodological procedure was divided into four stages, called maps, namely: Identification Map - containing data and information supporting the choice of topic, objectives, subjects and methodological procedures that guided the research. Theoretical Map - are presented theories on Mathematical Modeling, Scientific Alphabetization and Competency Modeling in Education, and recent research that enabled this research to situate on a map of productions. Field Map - description of didactic implementation and organization of empirical data from activities with students in Mathematics. Analysis Map - carried out a qualitative study of the data from the categories of analysis able to apply mathematics - alphabetization; modeling how to do - competence. It was identified that students showed to have alphabetization and competency required in the perception and apprehension, but in the other stages of modeling, understanding and explanation, meaning and expression, showed difficulty in the skills required to formulate, solve and validate. It was found, also, the progress of students through the steps of modeling.
URI: http://hdl.handle.net/10923/6852
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000461943-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,51 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.