Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/6969
Type: masterThesis
Title: O excesso de faltas às aulas de matemática: visão de estudantes e professores
Author(s): Souza, Clair Teresinha de
Advisor: Gessinger, Rosana Maria
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática
Issue Date: 2014
Keywords: EDUCAÇÃO
MATEMÁTICA - ENSINO
RELAÇÃO PROFESSOR-ALUNO
REPETÊNCIA
Abstract: This research found to identify the causes of excessive absences in math's classes and to contribute on the permanence of student activities in this discipline, a at public school in the Porto Alegre periphery. To do this, we interviewed thirty-five students, six mathematic’s teachers and the management team of this public school. Data collection was conducted through questionnaires, interviews and classroom by semi structured and Facebook. About analysis were five categories. In the first showed the pedagogical practice as a relevant factor for the permanence of the student in these classes. In the second showed the importance of interpersonal relationships for the permanence of students, emphasizing the importance of dialogue and affection, thus nurturing a good teacher-student relationship. In the third, highlighted the value of contextualizing the mathematical content to give meaning and the significance of learning. In the fourth category evidenced the difficulties related to content and the mathematical symbolism. In the fifth category argued of the mathematics teacher function in the contemporary context. In summary it was found that in the student's view, the pedagogical practice of math's teacher, the relationship between teacher and student, social factors such as work and the difficulties that students have in learning mathematics are factors that can contribute to the absence in classes of this study. In the teacher's view showed that they believe that students miss classes because of them difficulties in learning the content, social factors such as need of the student work, because the student doesn't see immediate benefits in relation to studies and doesn't understanding the meaning of mathematical knowledge. It is noticed that an attractive class, in view of the student, has several factors related to the teacher: if this encourages student leadership; it is charismatic; it is open to dialogue; it is known to listen to their students; it is humorous; it is creative in their classes; if you can have a good relationship with the student; it is affectionate and ultimately, if the content taught by him has meaning for the student. Concluded that the instructor of mathematics area can help to retain the student in the classroom by using different pedagogical procedures, with the intent to promote meaningful learning, however, only using diverse procedures doesn't in itself guarantee the students remaining in the classroom. There are social factors which are beyond the pedagogical practice and the effort of the teacher to keep his students attending his classes.
Esta pesquisa buscou identificar as causas do excesso de faltas às aulas de matemática e contribuir para a permanência do estudante nas atividades desta disciplina numa escola estadual da periferia de Porto Alegre. Para isso, foram entrevistados trinta e cinco estudantes, seis professores de matemática e a equipe diretiva dessa escola. A coleta de dados ocorreu por meio de questionários, entrevistas semiestruturadas presenciais e pelo Facebook. Da análise dos dados, emergiram cinco categorias. A primeira evidenciou a prática pedagógica como fator relevante para a permanência do estudante nessas aulas. A segunda mostrou a importância das relações interpessoais para a permanência dos estudantes, com ênfase no diálogo e no afeto, nutrindo, assim, um bom relacionamento professor- aluno. Na terceira, destacou-se o valor da contextualização do conteúdo matemático para dar significado à aprendizagem. A quarta apontou dificuldades relacionadas ao conteúdo e à simbologia matemática. A quinta tratou do papel do professor de matemática no contexto contemporâneo. Em síntese, foi constatado que, na visão dos alunos, a prática pedagógica do professor de matemática, a relação estabelecida entre professor e aluno, os fatores sociais, como trabalho e as dificuldades que o aluno tem em aprender matemática são fatores que podem contribuir para a ausência nas aulas objetivo deste estudo.A visão dos professores mostrou que eles acreditam que as faltas dos alunos às aulas são causadas por dificuldades em aprender o conteúdo, pelos fatores sociais, como a necessidade de trabalhar; porque não veem benefícios imediatos em relação aos estudos e por não compreenderem o significado do conhecimento matemático. Percebe-se que uma aula atrativa, na visão do aluno, tem vários fatores relacionados ao professor: se este favorece o protagonismo estudantil; se é carismático; se é aberto ao diálogo; se sabe ouvir os seus alunos; se é bem humorado; se é criativo em suas aulas; se consegue ter um bom relacionamento com o aluno; se é afetuoso e por fim, se o conteúdo ministrado por ele tem sentido para o aluno. Conclui-se que o docente da área da matemática pode contribuir pode contribuir para a permanência do estudante em sala de aula fazendo uso de diferentes procedimentos pedagógicos, com a intenção de promover uma aprendizagem significativa; entretanto, o uso de procedimentos diversificados não garante por si só a permanência do aluno em sala de aula. Existem fatores sociais que estão além da prática pedagógica e do esforço do professor para manter seus alunos frequentando suas aulas.
URI: http://hdl.handle.net/10923/6969
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000464253-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo801,6 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.