Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10923/8407
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGerbase, Carlos-
dc.contributor.authorOliveira, Germano Teixeira de-
dc.date.accessioned2016-06-04T12:32:40Z-
dc.date.available2016-06-04T12:32:40Z-
dc.date.issued2016pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/8407-
dc.description.abstractThe goal of this research is to understand the potentialities involved in the shots of looks given by characters in films, trying to comprehend them under the light of the analysis of its presentification – a concept taken from the studies of the German theorist Hans Ulrich Gumbrecht. The act of looking will be analyzed in its potentiality of articulating the categories of time and space, by the editing process, on selected sequences of films produced between the years 1994 and 2016 that exemplify some of the constructions of these categories on the scene. This selection is given by a natural consequence of a higher amount of sensorial tendencies, which show up in cinema after the ending of mannerism as a predominant mise en scène, in the late 80s.en_US
dc.description.abstractO objetivo dessa pesquisa é a aproximação de potências envolvidas no olhar filmado no cinema, buscando compreendê-las sob à luz da análise de seu aspecto de presentificação – a partir dos estudos do teórico alemão Hans Ulrich Gumbrecht. O ato de olhar será analisado em sua capacidade de motivar a articulação das categorias de tempo e espaço, através do processo de montagem, em sequências selecionadas de filmes produzidos entre os anos 1994 e 2016, que exemplifiquem determinadas construções dessas categorias em cena. A escolha desse recorte se dá por uma decorrência natural de um maior número de encenações sensoriais por parte do cinema após o gradual esgotamento de uma tendência maneirista, ao final da década de 80.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.rightsopenAccessen_US
dc.subjectFILMES - ASPECTOS SOCIAISpt_BR
dc.subjectCINEMA - ASPECTOS SOCIAISpt_BR
dc.subjectCOMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.titlePotências do olhar em cena: montagem e sensorialidade no cinemapt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2016pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DIS_GERMANO_TEIXEIRA_DE_OLIVEIRA_COMPLETO.pdfTexto Completo2,07 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.