Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10923/8447
Tipo: doctoralThesis
Título: Por trás de uma tampinha de Coca-Cola, um mundo de coisas boas: o American way of life nas páginas de O Cruzeiro e Manchete (1950-1959)
Autor(es): Bammann, Kellen
Orientador: Malerba, Jurandir
Editor: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Programa: Programa de Pós-Graduação em História
Fecha de Publicación: 2016
Palabras clave: PROPAGANDA - BRASIL - HISTÓRIA
PROPAGANDA - ESTADOS UNIDOS - HISTÓRIA
HISTÓRIA
Resumen: As it has already been recognized in the Brazilian historiography, during the World War II there was an important American influence in Brazil, especially through the Cooperation Bureaus. The main goal behind those Bureaus was advancing the notion of “American Way of Life” to Brazilians as a soft power tool to Latin America. However, during the 1950s, the American advertising agencies that arrived in Brazil in the 1930s, were now engaged in selling this notion of an “American Dream” through their advertisements in the most popular Brazilian publications as a new tool for the Cold War. Once they fully understood and dominated the Brazilian ad market, where they masterly used a single discourse that perfectly fit the mold of the stories produced in those Brazilian magazines, which allowed those agencies to dictate the style of ad making in Brazil. In that sense, the main goal of this thesis is to analyze how the penetration of the American ad style in Brazil helped to foster the notion of “American Way of Life” in the Brazilian ad market in the postwar period. Therefore, the focus of the analysis was centered in the Coca Cola advertisement pieces that were created by the American agency McCann-Ericsson, that were publicized in the two most popular weekly Brazilian magazines from that time: O Cruzeiro and Manchete.
Como já é reconhecido pela historiografia brasileira, nos anos da Segunda Guerra Mundial, a influência americana sobre o Brasil, e sobretudo a divulgação do American way of life, eram patrocinadas pelos Birôs de cooperação (OCIAA). Entretanto, durante a década de 1950, as agências de propaganda americanas – que desembarcaram no Brasil, a partir dos anos 1930, com a intenção de vender os produtos estadunidenses – foram responsáveis por divulgar valores do sonho americano nas páginas dos grandes semanários brasileiros. Ao dominarem esse cenário publicitário, ancoradas por um discurso em uníssono com as reportagens divulgadas nesses magazines, as agências ditaram o estilo de criação da propaganda no país. Nesse sentido, o que se procura verificar é a importação do Americam way of life pela propaganda brasileira nos anos pós-1945. Para isso, buscaram-se, como fonte de pesquisa, os anúncios de Coca-Cola, produzidos pela agência norte-americana McCann-Erickson, e veiculados nos periódicos de maior circulação da época: O Cruzeiro e Manchete.
URI: http://hdl.handle.net/10923/8447
Aparece en las colecciones:Dissertação e Tese

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