Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/16594
Type: masterThesis
Title: Estudo das abordagens do conhecimento, representações e dos obstáculos epistemológicos em livros didáticos de química
Author(s): Vicentini, Thiago Von Mulhen Ferreira
Advisor: Ramos, Maurivan Güntzel
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática
Issue Date: 2018
Keywords: QUÍMICA - MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
EPISTEMOLOGIA
QUÍMICA - ENSINO
EDUCAÇÃO
Abstract: Esta pesquisa teve por objetivo compreender como as quatro coleções de livros didáticos do componente Química aprovados no PNLD de 2015 abordam os conhecimentos químicos, na perspectiva de Johnstone (1993) e Mortimer, Machado e Romanelli (2000), como promovem requisitos para formação de representações mentais, em Peirce (1974), e como se comportam em relação aos obstáculos epistemológicos, em Bachelard (1996). Para esta análise, foram selecionados capítulos de Reações Químicas, Cinética Química e Função Álcool como fontes de textos para a investigação, devido à importância desses conhecimentos para o nível acadêmico da Educação Básica. Os textos foram analisados qualitativamente, relacionando as principais características das redações dos capítulos com os pressupostos teóricos que orientam a investigação. Por meio da análise empreendida, conclui-se que as obras não possuem as mesmas propriedades referentes aos modos de abordar os conhecimentos químicos, tendo a maioria dos textos apresentados deficiências em relação à abordagem fenomenológica. Sobre as representações mentais, grande parte dos livros não demonstraram características adequadas, principalmente relacionadas com a primeiridade, estágio inicial para a formação de uma representação mental. Referentes aos obstáculos epistemológicos, uma quantidade pouco significativa foi identificada, não tendo relevância em relação à aprendizagem dos conhecimentos químicos presentes nos livros didáticos.
This research contains information on four collections of textbooks of the Chemical component approved in the PNLD of 2015 address the chemical knowledge, promoting requisites for the formation of mental representations, in Peirce (1974), and avoiding epistemological obstacles, in Bachelard. For this analysis, chapters of Chemical Reactions, Chemical Kinetics and Alcohol function were selected as sources of texts for the investigation, due to the importance of this knowledge for the academic level of Basic Education. The texts were analyzed qualitatively, relating the main characteristics of the essays of the chapters with the theoretical assumptions that guided the investigation. With respect to the approach of aspects of chemical knowledge and mental representations, the analysis aimed to understand convergent characteristics in the writing of the texts with the theory of Jonhstone, assumptions of Mortimer and the semiotic theory of Peirce. With regard to the epistemological obstacles, tables were built to identify and categorize the impediments identified in the texts. With the end of the analysis, it was understood that the books do not have the same properties regarding the ways of approaching chemical knowledge, and most of the texts presented deficiencies in relation to the phenomenological approach. Regarding mental representations, most of the books did not demonstrate adequate characteristics, mainly related to the First level, initial stage for the formation of a mental representation. Regarding the epistemological obstacles, a small quantity was identified, not having any relevance to impair the learning of the chemical knowledge present in the textbooks.
URI: http://hdl.handle.net/10923/16594
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000490721-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo4,73 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.