Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/17328
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTonin, Juliana
dc.contributor.authorMilton, Jerônima Daltro
dc.date.accessioned2021-06-12T12:09:27Z-
dc.date.available2021-06-12T12:09:27Z-
dc.date.issued2021pt_BR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10923/17328-
dc.description.abstractA pesquisa tem por objetivo geral compreender a comunicação do sensível na perspectiva das Práticas Integrativas e Complementares em Saúde (PICS) a partir de aplicação de Reiki em crianças, e tem como problema de pesquisa “de que formas podemos compreender a comunicação do sensível na perspectiva das Práticas Integrativas e Complementares em Saúde (PICS) a partir de aplicação de Reiki em crianças?”. A proposição tem enfoque nas noções da Comunicação do Sensível sob a ótica de Marcondes Filho, perpassando pelas teorias de Maffesoli, Santaella e Sodré. Abrange o estudo dos princípios sobre as PICS (ARAÚJO; CARDOSO; LUZ) e a Infância e a Criança (CORSARO; SARMENTO; SIROTA). A metodologia, com foco qualitativo, foi realizada presencialmente, respeitando os cuidados e protocolos do período da Covid-19. As técnicas metodológicas seguem três fases: Observação, Projetiva e Grupo Focal. A análise dos dados foi definida a posteriori a partir dos elementos oriundos do campo, originando quatro categorias, elementos constitutivos da comunicação do sensível: conversa inicial, espaço, música e aroma e imposição das mãos, estabelecido neste processo os códigos. A pesquisa foi aplicada em crianças que recebem atendimento de Reiki no Ambulatório de Terapias Naturais e Complementares 1º de Maio (ATNC), pertencente à Rede de Saúde Divina Providência (RSDP). Os resultados indicam que, para as crianças, o Reiki representa espaço de proteção que lhes dá a garantia de segurança e de paz. Que palavras como relaxante, harmonia, paz, tranquilidade, conforto, energia boa, felicidade, alegria, que trouxeram no decorrer de todas as fases, estão conectadas à forma como reverberou nelas a prática do Reiki e estão contidas nas concepções enunciadas na comunicação do sensível.pt_BR
dc.description.abstractThe research has as a general objective to understand the communication of the sensitive in the perspective of integrative and complementary practices in health (PICS) based on the application of Reiki to children, and has as research problem “in what ways can we understand the communication of the sensitive in the perspective of Integrative and Complementary Health Practices (PICS) based on the application of Reiki to children?”. The proposal focuses on the notions of Communication of the Sensitive from the perspective of Marcondes Filho, going through the theories of Maffesoli, Santaella and Sodré. The study covers the principles about PICS (ARAÚJO; CARDOSO; LUZ) and Childhood and Children (CORSARO; SARMENTO SIROTA). The methodology, with a qualitative focus, was carried out in person, respecting the care and protocols of the Covid-19 period. The methodological techniques followed three phases: Observation, Projective and Focus Group. The data analysis was defined a posteriori based on the elements coming from the field, originating four categories, constitutive elements of the communication of the sensitive: initial conversation, space, music and aroma and imposition of hands, being the codes established in this process. The research was applied to children who receive Reiki care at the Ambulatório de Terapia Natural e Complementar 1º de Maio (ATNC), belonging to the Divina Providência Health Network (RSDP). The results indicated that for children Reiki represents a space of protection that gives them the guarantee of security, of peace. The claimed that words like relaxing, harmony, peace, tranquility, comfort, good energy, happiness, joy, brought in the course of all the phases are connected to the way in which the practice of Reiki reverberated in them and are contained in the conceptions enunciated in the communication of the sensitive.en_US
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.rightsopenAccessen_US
dc.subjectCRIANÇAS - SOCIALIZAÇÃOpt_BR
dc.subjectHUMANISMOpt_BR
dc.subjectCOMUNICAÇÃOpt_BR
dc.titleA comunicação do sensível na perspectiva das práticas integrativas e complementares em saúde com criançaspt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2021pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000499829-Texto+completo-0.pdfTexto completo11,85 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.