Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/25195
Type: masterThesis
Title: Onde dois horizontes se encontram: a dessacralização da violência no teatro de Eurípides e de Sérgio Roveri
Author(s): Fiuza, Bianca de Franceschi
Advisor: Baumgarten, Carlos Alexandre
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2023
Keywords: LITERATURA COMPARADA
TRAGÉDIA GREGA
TEATRO BRASILEIRO
LINGUAGEM E LÍNGUAS
Abstract: Presente nas narrativas míticas muito antes de Eurípides escrever sua tragédia, o mito de Medeia foi alvo de muitas releituras ao longo da história ocidental. Mas, até onde sabemos, foi Eurípides o primeiro a imputar a Medeia o crime de filicídio motivado pela vingança. No texto escrito pelo poeta grego, ela é uma mulher perversa, que se deixa levar pelo desejo vingativo ao se descobrir atraiçoada pelo marido. A partir disso, a violência e o crime de filicídio são evocados sempre que se fala em seu nome. A peça teatral Medeia: 1 verbo, escrita pelo dramaturgo brasileiro Sérgio Roveri, publicada no ano de 2014, também toca nos temas da violência e do filicídio. Mas Roveri, ao fazer uma releitura da tragédia euripidiana, traz um novo olhar sobre essa personagem. Ele fala a partir do mundo contemporâneo e, por isso, cria um texto bastante distinto da Medeia de Eurípides. Entretanto, é possível identificar, certamente, as aproximações entre as peças. Considerando conceitos desenvolvidos por Jauss, um dos teóricos da estética da recepção, buscaremos compreender como o dramaturgo brasileiro reatualiza a tragédia de Eurípedes ao compor sua peça. Ainda, uma vez que a violência é tematizada em ambos os textos, recorreremos a René Girard, autor que estudou o fenômeno da violência ao longo da história humana. A partir de seus estudos, discorreremos sobre os horizontes de expectativas a partir dos quais Eurípides e Roveri criaram seus textos. Para nossa investigação, também nos apoiaremos em textos de cunho teórico-crítico e histórico-social, de autores como Kitto, Jaeger, Hauser, Baumgarten, Brandão, Rosenfeld, Szondi, etc. .
Having been a part of mythic narratives long before Euripides wrote his tragedy, the myth of Medea was the object of many reinterpretations throughout Western history. But Euripides was, as far as we know, the first to charge Medea with revenge-motivated filicide. In the Greek poet’s text, she is a wicked woman who gets carried away by vengeful desire upon finding that her husband had betrayed her. From that point on, violence and filicide are evoked whenever her name is mentioned. Likewise, the 2014 play Medeia: 1 verbo, by the Brazilian playwright Sérgio Roveri, also deals with the topics of violence and filicide. But Roveri, who revisits Euripides’ tragic play, proposes a new look on the character. Speaking from a contemporary stance, his text differs significantly from Euripides’ Medea. Nonetheless, it is surely possible to identify points of concurrence between both plays. Drawing from concepts developed by Jauss, a reception aesthetics theorist, we seek to comprehend in what way Euripides’ tragedy is updated by the Brazilian playwright’s own play. In addition to that, as violence is present as a theme in both texts, we resort to René Girard, an author who studied the phenomenon of violence in human history. With his studies as a foundation, our discussion focuses on the different expectation horizons out of which both Euripides and Roveri have created their texts. This investigation also relies on texts conceived in and around the fields of critical theory and social history by authors such as Kitto, Jaeger, Hauser, Baumgarten, Brandão, Rosenfeld, Szondi, etc. .
URI: https://hdl.handle.net/10923/25195
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000505924-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,11 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.