Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2840
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorEngers, Maria Emilia Amaralen_US
dc.contributor.authorMattos, Airton Pozo deen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T18:50:40Z-
dc.date.available2013-08-07T18:50:40Z-
dc.date.issued2005pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/2840-
dc.description.abstractThe objective of this investigation refers to the comprehension of how the academics perceive the cognitive processes when they are involved in learning experiences and what are the other dimensions that are present in these processes. Listening to people who are involved directly in learning experiences and know the dimensions they believe are present in these processes was without any doubt, the fundamental element in this investigation. It is considered of great relevance to know how the students think that learning occurs, since the students are the ones who accomplish the deal. Undoubtly, the comprehension of the learning process in the view and the living experiences of the students, considering their construction generate new educational reflections. This process involves biopsychosocial components, a complex of interaction in the environment and the historic context. The participants of the study were 12 students from the Superior Teaching Institution of Rio Grande do Sul, Brazil, from the following courses: Law, Medicine, Physiotherapy, Phonoaudiology, Psychology, Physics, Biology, Chemistry, Pedagogy, Pharmacy, Nursery. It was used as instrument of data collecting a semi-structured interview analyzed through content analysis. The results pointed to the following categories: cognitive processes evidenced the phases of occurrences, the relevant academic experiences and the necessary conditions to generate comprehensive and meaningful learning. The discoveries demonstrated that the cognitive processes are mental events that form networks of intersubjectivity interactions, internalized and externalized when the process are triggered through an emotional competent stimulus (EEC), their perceptions are felt as a result of reverberations of signs between different levels of sensorial hierarchy and of different senses. This phenomenon demonstrates that the cognition can be modified through life. To reach this the brain requires continuous sensorial and motor experiences. These actions take place through different activities developed by men. Human being is always in process of interacting with the world and that activates proximal zones of development, which need careful observation and activities that promotes living learning experiences to the students. This reveals the necessity teachers have to plan improving learning activities, considering the affective and cognitive capacities development and the relation with the environment and individual construction.en_US
dc.description.abstractO objetivo desta investigação foi o de compreender como os acadêmicos percebem os processos cognitivos que ocorrem quando são envolvidos em experiências de aprendizagem, e que outras dimensões estão presentes nesses processos. Ouvir os envolvidos diretamente em experiências de aprendizagem para saber que dimensões eles acreditam estar presentes neste processo foi, sem dúvida, o elemento fundamental nesta investigação. Afirma-se ser de grande relevância saber como os acadêmicos pensam que a aprendizagem ocorre, já que são eles que realizam esse processo. Considerando o problema e os objetivos do estudo, optou-se por desenvolver uma investigação de cunho qualitativo-interpretativo. Sem dúvida, compreender o processo de aprendizagem na ótica e nas vivências dos acadêmicos, tendo em vista as suas construções, possibilita novas reflexões educacionais. Esses processos envolvem componentes biopsicossociais, o complexo de interações com o meio ambiente no contexto histórico. Os participantes do estudo foram 12 acadêmicos de Instituições de Ensino Superior do Rio Grande do Sul, pertencentes aos cursos: Direito, Medicina, Fisioterapia, Fonoaudiologia, Psicologia, Física, Biologia, Química, Pedagogia, Farmácia, Enfermagem. Utilizou-se como instrumento de coleta de dados uma entrevista semi-estruturada que foi estudada através da análise de conteúdo. Os resultados apontaram para as seguintes categorias: os processos cognitivos evidenciados, as etapas em que ocorrem esses processos, as experiências 10 acadêmicas relevantes e as condições necessárias para que os processos possam gerar aprendizagem. Os processos cognitivos são eventos mentais que formam redes de interações intersubjetivas, internalizadas e externalizadas, à medida que se instaura um processo desencadeador via estímulo emocionalmente competente(EEC). As percepções vieram ao encontro do que propõe a literatura consultada, de que diferentes níveis de hierarquia sensorial e de diferentes sentidos podem modificar os mapas cognitivos ao longo da vida. Para tanto, é de extrema importância que o professor promova experiências de aprendizagem motivadoras, eliciando a rede processual que interage e ativa zonas de desenvolvimento proximal. Isso revela a necessidade de que o professor planeje melhor as atividades de aprendizagem, levando em consideração o desenvolvimento das capacidades cognitivas, afetivas, a relação com o meio e a construção individual.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃO - AVALIAÇÃOpt_BR
dc.subjectAPRENDIZAGEM - AVALIAÇÃOpt_BR
dc.subjectCOGNIÇÃOpt_BR
dc.subjectENSINO SUPERIORpt_BR
dc.titleA trajetória de aprendizagem no ensino superior: percepções de acadêmicospt_BR
dc.typedoctoralThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopt_BR
dc.degree.levelDoutoradopt_BR
dc.degree.date2005pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000408572-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,22 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.