Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2868
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCarvalho, Isabel Cristina de Mouraen_US
dc.contributor.authorNunes, Letícia Bastosen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T18:50:55Z-
dc.date.available2013-08-07T18:50:55Z-
dc.date.issued2011pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/2868-
dc.description.abstractThis study aims to analyze the presence of environmental concern in exam questions of the New ENEM 2009 (National Secondary School Examination), discussing the extent to which environmental appreciation issues, such an exam, may be an inducing factor for processes of Brazilian high school environmentalization. The methodology of the research rests on a qualitative approach, in which documentary surveys were used for selecting and organizing the information on environmental education policies, education policies and policies for the Evaluation of Educational System with an emphasis on the National Secondary School Examination. The discursive textual analysis was also resorted to understand the content of the documents and their own exam questions considering the research question. The Matrix Reference for ENEM 2009 and the New ENEM 2009 exams were subjected to a detailed reading to perform the removal with clipping on environmental issues and to establish connections. Sought to indentify how environmental concerns have been internalized through the analysis related to the New ENEM and its relation to the competencies and skills in understanding social and environmental issues, as well as, to determine which areas of knowledge in the exam, address to environmental issues related to content and the types of environmental concerns that are approached. Facing the analysis and results obtained, it can be said that ENEM has, in its Reference Basis, environmental concerns since its establishment and that after 12 years of examination, the concern with environmental issues remained and that environmental issues tend to remain present in the multiple choice questions in the exam. One can also say that the ENEM can contribute as na inductive factor of processing environmentalization for high school, but that these processes are more extensive than ENEM. However ENEM can be seen as one, among other factors that have the potential to boost the presence of environmental concern as a legitimate value associated to an ideal ecological society.en_US
dc.description.abstractO presente estudo objetiva analisar a presença da preocupação ambiental nas provas do Novo ENEM 2009 (Exame Nacional do Ensino Médio), discutindo em que medida a valorização da questão ambiental, nesse exame, pode ser um fator indutor de processos de ambientalização do Ensino Médio brasileiro. A metodologia utilizada na pesquisa embasou-se na abordagem qualitativa, na qual foram utilizados o levantamento documental para a seleção e organização das informações sobre as políticas de Educação Ambiental, as políticas de Educação e as políticas de Avaliação do Sistema Educacional com ênfase no Exame Nacional do Ensino Médio. Também recorreu-se à análise textual discursiva para compreensão do conteúdo dos documentos e das próprias questões do exame à luz da pergunta de pesquisa. A Matriz de Referência para o ENEM 2009 e as provas do Novo ENEM 2009 foram submetidas a uma leitura detalhada para realização da desmontagem com recorte nas questões ambientais e para o estabelecimento de relações. Buscou-se identificar como está sendo internalizada a preocupação ambiental através da análise das questões das provas do Novo ENEM e sua relação com as competências e habilidades na compreensão de problemáticas socioambientais, assim como verificar quais as áreas de conhecimento que abordam conteúdos relacionados às questões ambientais e os tipos de preocupação ambiental que essas contemplam. Diante das análises e dos resultados obtidos, pode-se dizer que o ENEM possui em sua Matriz de Referência a preocupação ambiental desde a sua criação e que, passados 12 anos de exame, a preocupação com as questões socioambientais permaneceu e que os temas ambientais tendem a continuar presentes nas questões das provas. Também se pode dizer que o ENEM pode contribuir como um fator de indução dos processos de ambientalização do Ensino Médio, mas que esses processos são mais amplos do que o ENEM. Contudo o ENEM pode ser visto como um, entre outros fatores que têm o potencial de reforçar a presença da preocupação ambiental como um valor legítimo associado a um ideal de sociedade ecológica.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃO AMBIENTALpt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃO - AVALIAÇÃOpt_BR
dc.subjectENSINO MÉDIOpt_BR
dc.subjectEXAME NACIONAL DO ENSINO MÉDIOpt_BR
dc.subjectPOLÍTICAS PÚBLICASpt_BR
dc.titleAmbientalização e Ensino Médio: um estudo das provas do novo ENEM - 2009pt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2011pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000431133-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,06 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.