Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/3847
Type: doctoralThesis
Title: Engenheiros fardados no império: a modernidade no pensamento dos egressos da escola militar
Author(s): Lima, Ana Paula Almeida
Advisor: Gauer, Ruth Maria Chittó
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em História
Issue Date: 2013
Keywords: BRASIL - HISTÓRIA - SÉCULO XIX
MILITARES - ASPECTOS POLÍTICOS
ENGENHARIA MILITAR
DISCURSOS POLÍTICOS
Abstract: Esta tese trata de identificar as conexões teóricas entre a formação profissional e o discurso militar no Brasil durante o século XIX, a partir da análise do pensamento de oficiais do Exercito, particularmente de representantes do corpo de engenheiros. Até 1850, quando o então ministro da Guerra Manoel Felizardo de Souza e Mello alterou os mecanismos para promoções da oficialidade, a formação militar acadêmica não era requisito para se ascender na carreira das armas. Por outro lado, a Escola Militar, desde sua criação em 1811, era a responsável pela instrução dos corpos científicos do Exército: os artilheiros e os engenheiros. São analisados os pressupostos para a criação da Escola Militar com o objetivo de ilustrar a sua estrutura curricular influenciada pelo iluminismo português. Atrelado ao estudo desta instituição está o resultado da investigação de documentos referentes aos militares que nela se formaram, assim como àqueles responsáveis pela sua manutenção. São analisadas as falas de egressos da Escola Militar, representadas por diferentes formas de discurso.
This thesis intends to identify the theoretical connections between professional formation and military discourses in Brazil during the nineteenth century, from an analysis of the Army officers thought, particulararly of the representatives of Engineers Corps. Until 1850, when the Minister of War, Manoel Felizardo de Souza Mello, changed the mechanisms for promotion of officers, military academic formation was no requirement to move up the professional military forces. On the other hand, the Military Academy, since its creation in 1810, was responsible for instruct the scientific corps of the Army: the gunners and engineers. Is analyzed the conditions for the creation of the Military School in order to illustrate their curriculum influenced by Portuguese Enlightenment. Linked with the study of this institution, is the research result of documents related to the military that it was formed, as well as those responsible for its maintenance. Are analyzed the speeches of graduates of the Military School, represented for different discourses forms.
URI: http://hdl.handle.net/10923/3847
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000448185-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo6,52 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.