Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4019
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAssis Brasil, Luiz Antonio deen_US
dc.contributor.authorHeringer, Nídiaen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T19:00:45Z-
dc.date.available2013-08-07T19:00:45Z-
dc.date.issued2007pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/4019-
dc.description.abstractThe presented thesis claims to the dialectic operation from a “polyphony of the look” and, through this proposal, shows how multiple in meaning are the narratives, beyond agree itself directly with the cultural context of the present time. The look is, in this proposal, considered a flexible vector that instruments itself to (re) elaborate by the said and writing word, new literary and cultural panels. The selected theoretical suplements link themselves to the textual plurality and enclose the fields of history and many" lines" of the theory of literature. The selected narratives are analyzed with the intent of attest the pertinence of the developed idea and therefore, already aware of the" polyphony look". Here they are the"hibridization look" of O queijo e os vermes; the"broken pacts look" that O resto é silêncio extends; Terra Papagalli and"genealogy look"; the"absent looks" of the Ensaio sobre a cegueira and the"errant look" situated by Imitação da morte.en_US
dc.description.abstractA tese apresentada postula a vigência dialética de uma “polifonia do olhar” e, através dessa proposição, mostra o quão múltiplas em significação são as narrativas, além de coadunar-se diretamente com o contexto cultural da atualidade. O olhar é, nessa proposta, considerado um vetor flexível que se instrumentaliza para (re)elaborar, pela palavra dita e escrita, novos painéis literários e culturais. Os aportes teóricos seleciona-dos concatenam-se à pluralidade textual e abrangem os campos da história e várias “linhas” da teoria da literatura. As narrativas selecionadas são analisadas com o intento de evidenciar a pertinência da idéia desenvolvida e, por conseguinte, já construtos do “olhar polifônico”. Aqui estão o “olhar hibridação” de O queijo e os vermes; o “olhar pactos rompidos” que O resto é silêncio dimensiona; Terra papagalli e um “olhar genealogia”; os “olhares ausentes” do Ensaio sobre a cegueira e o “olhar errante” situado por Imitação da morte.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectTEORIA LITERÁRIApt_BR
dc.subjectNARRATIVA LITERÁRIApt_BR
dc.subjectLEITURApt_BR
dc.subjectESTÉTICA (LITERATURA)pt_BR
dc.subjectLEITURA - ASPECTOS SOCIAISpt_BR
dc.titleA polifonia do olharpt_BR
dc.typedoctoralThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.degree.levelDoutoradopt_BR
dc.degree.date2007pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000387987-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo791,74 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.