Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/5818
Type: masterThesis
Title: Modificações na prevalência de asma e atopia em escolares de uma região de Porto Alegre - RS
Author(s): Schuh, Camila Aparecida Zimmermann
Advisor: Fritscher, Carlos Cezar
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Medicina e Ciências da Saúde
Issue Date: 2014
Keywords: MEDICINA
ASMA
EPIDEMIOLOGIA
FATORES DE RISCO
Abstract: Introduction: A significant increase in the prevalence of asthma and atopy was observed in epidemiological studies conducted in 1980, 1989 and 1998, with school of Porto Alegre. The continuity of this phenomenon in recent decades needed to be evaluated. Objective: Verify the changes in prevalence of symptoms of active and cumulative asthma and atopy in schoolchildren from a region of Porto Alegre. Methodology: In a cross-sectional study in which schoolchildren from 5th to 8th grade (10-18 years), four schools located in the same geographic area were interviewed. The first questionnaire covered symptoms suggestive of asthma (at some point in life or in the last twelve months) and the second was the ACT (test asthma control). In addition, skin tests were performed in 241 schoolchildren. Results: 964 students were interviewed a total of 1195 registered. The age of participants ranged from 10 to 18 years with a mean of 13. 3 years. The cumulative prevalence of asthma symptoms was found to be 41,7%, symptoms of active asthma 19,9% and atopy 52,7%. Compared to previous studies, a stabilization in the cumulative prevalence of asthma and atopy occurred while decreased the prevalence of symptoms of active asthma from 22% to 14. 9%. (P <0. 001)Conclusions: In the last decade the prevalence of symptoms of asthma and atopy cumulative stabilized, with a reduction in the prevalence of symptoms of active asthma in the last year. This finding may help guide the search for environmental factors that are responsible for the manifestation of asthma in genetically susceptible individuals.
Introdução: Um importante aumento na prevalência de asma e de atopia foi observado nos estudos epidemiológicos realizados em 1980, 1989 e 1998, com escolares de Porto Alegre. A continuidade deste fenômeno nas últimas décadas precisava ser avaliada. Objetivo: Verificar as modificações na prevalência de sintomas de asma ativa e cumulativa e de atopia em escolares de uma região de Porto Alegre. Metodologia: Trata-se de um estudo transversal, em que escolares de 5º a 8º séries (10 a 18 anos), de quatro escolas situadas em uma mesma área geográfica foram entrevistados. O primeiro questionário utilizado abrangia sintomas sugestivos de asma (em algum momento da vida ou nos últimos doze meses) e o segundo foi o ACT (teste de controle da asma). Além disso, foram realizados testes cutâneos em 241 alunos. Resultados: Foram entrevistados 964 escolares de um total de 1195 matriculados. A faixa etária dos participantes variou de 10 à 18 anos com média de 13,3 anos. A prevalência de sintomas de asma cumulativa encontrada foi de 41,7%, de sintomas de asma ativa 14,9% e de atopia 52,7%. Em relação aos estudos anteriores, ocorreu uma estabilização na prevalência de asma cumulativa e de atopia, enquanto diminuiu a prevalência de sintomas de asma ativa de 22% para 14,9%. (P<0,001)Conclusões: Na última década a prevalência de sintomas de asma cumulativa e de atopia estabilizou, havendo uma redução na prevalência de sintomas de asma ativa no último ano. Essa constatação pode ajudar a orientar a busca de fatores ambientais que sejam responsáveis pela manifestação da asma em indivíduos geneticamente suscetíveis.
URI: http://hdl.handle.net/10923/5818
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000457566-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo809,02 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.