Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/6741
Type: masterThesis
Title: Educar pela pesquisa em ciências na prática de pesquisa no PPGEDUCEM/PUCRS: revisão de dissertações com olhar epistemológico
Author(s): Paula, Adriana Chilante de
Advisor: Harres, João Batista Siqueira
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática
Issue Date: 2014
Keywords: EDUCAÇÃO
CIÊNCIAS - ENSINO
PESQUISAS EM SALA DE AULA
PESQUISA EDUCACIONAL
PÓS-GRADUAÇÃO - PESQUISAS
Abstract: This dissertation, in the line of Education by Research (EPP) presents the results of qualitative desk research performed in nine dissertations within the Graduate Program in Science and Mathematics Education of Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PPGEDUCEM/PUCRS), where the EPP is used how a basis for conducting learning activities in science classes of elementary or secondary school. Your goal is to understand under methodological and epistemological view how Education by Research is operationalized in the research master's science education degree. The methodology for data analysis is the Textual Discourse Analysis (DTA) based on Galiazzi and Moraes (2011). The theoretical foundation presents the characteristics of the EPP and a historical, epistemological, and identities discussion. The results of the desk research showed that the EPP appears being applied by the subjects from a motivation to rebuilding of the teaching practice and the school. There are a theoretical framework based on reference’s authors of science education research and a consistent relationship between theories and learning and epistemological conceptions. The contents are contextualized and meaningful for the students which are develop in a political and sociological approach, beyond the conceptual and propedeutics views. The teaching strategies are Learning Units which are to comply with the methodology suggested by the EPP. From the epistemological point of view, in general, there is a consistency with the EPP.
Esta dissertação tem como tema o princípio do Educar pela Pesquisa (EPP) e apresenta os resultados de pesquisa documental, qualitativa, realizada em nove dissertações defendidas no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PPGEDUCEM/PUCRS) nas quais os mestrandos utilizaram o EPP como base para atividades didáticas em turmas do Ensino Fundamental ou Médio. O seu objetivo é compreender sob os pontos de vista metodológico e epistemológico como o Educar pela Pesquisa é levado à prática em pesquisas de mestrado na área de Ciências. A metodologia para análise dos dados é a Análise Textual Discursiva (ATD), baseada em Moraes e Galiazzi (2011).A fundamentação teórica apresenta as características do EPP e uma análise histórica, epistemológica e das identidades da educação pela pesquisa. Como resultados, o EPP aparece sendo aplicado pelos sujeitos a partir de uma motivação de reinvenção do professor e da escola; com um embasamento teórico fundamentado em autores referência da área; com uma relação coerente com teorias de aprendizagem e epistemológicas; com conteúdos contextualizados e significativos, em uma abordagem política e sociológica, além das conceituais e propedêuticas. As estratégias didáticas estão estruturadas como Unidades de Aprendizagem, as quais procuram respeitar a metodologia sugerida pelo EPP. Do ponto de vista epistemológico, se identifica, em geral, uma coerência com o EPP.
URI: http://hdl.handle.net/10923/6741
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000460095-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo873,97 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.