Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10923/7210
Type: masterThesis
Title: Reconhecimento social e permanência na EJA
Author(s): Gomes, Valesca dos Santos
Advisor: Hermann, Nadja Mara Amilibia
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Issue Date: 2015
Keywords: EDUCAÇÃO
EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS
INCLUSÃO SOCIAL
RECONHECIMENTO (FILOSOFIA)
Abstract: This research proposes to analyze, from the viewpoint of the Axel Honneth’s Critical Social Theory, the permanency educated and attendee adolescents in the EJA. Objectively, this study intends to understand how the assumptions implied in the student development are applied in the establishment of the relations that make the recognition. In same way, to identify what types and manners the recognition is established in schools how youths and adults. Also, since the establishment of these forms of recognition contribute to the permanence of these students in school. The research is in the field of theoretical research and develops an analysis from experiences lived by the author. The relationships established at school points to three recognition spheres operating: the loving recognition, legal and community values. It can be inferred that the school is acting as recognition factor for students, even if unintentionally. In the Youth and Adult Education was observed that, on the one hand, some recognition relationships are established, on the other writs are.
A pesquisa tem como proposta analisar, da perspectiva da teoria do reconhecimento social de Axel Honneth, a permanência de adolescentes escolarizados e assíduos na EJA. Pretendeu-se, através do estudo, compreender de que modo os pressupostos formativos implicados na formação desses alunos estão envolvidos no estabelecimento das relações que propiciam o reconhecimento. Igualmente, identificar que tipos e as formas como o reconhecimento se estabelece na escola, com jovens e adultos.E também, como o estabelecimento dessas formas de reconhecimento contribuem para a permanência desses alunos na escola. A investigação se situa no campo da pesquisa teórica e desenvolve uma análise a partir de experiências vivenciadas pela autora. Nas relações que se estabelecem na escola identificam-se três esferas de reconhecimento operando: o reconhecimento o amoroso, o jurídico e o da comunidade de valores. Pode-se inferir que a escola está atuando como fator de reconhecimento para os alunos, mesmo que não intencionalmente. Na Educação de Jovens e Adultos, foi observado que, se por um lado, algumas relações de reconhecimento são estabelecidas, por outro são denegadas.
URI: http://hdl.handle.net/10923/7210
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