Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10923/13609
Type: | doctoralThesis |
Title: | Local perceptions on the new agenda for cooperation and border development in the brazilian-uruguayan cross-border region |
Author(s): | Souza, Gustavo Matiuzzi de |
Advisor: | Sobottka, Emil Albert |
Publisher: | Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
Graduate Program: | Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais |
Issue Date: | 2018 |
Keywords: | RELAÇÕES INTERNACIONAIS - BRASIL-URUGUAI CONSTRUTIVISMO |
Abstract: | A presente tese identifica as percepções dos atores locais sobre a operacionalização da
Nova Agenda para Cooperação e Desenvolvimento Fronteiriço (Nova Agenda) na região
transfronteiriça brasileira-uruguaia (Rtbu), enfatizando a relação entre atores e processos
formais (estatais) e informais (não-estatais). Após quinze anos, o envolvimento dos atores
locais nos projetos da Nova Agenda e o cumprimento de seus acordos e frameworks foram
extremamente baixos. Se a Nova Agenda deve ser considerada uma resposta às demandas
locais, por que houve baixos envolvimento e conformidade dos atores locais com seus
projetos e acordos? Para responder a essa pergunta, esta tese extrai das teorias das
Relações Internacionais uma abordagem plural, reflexiva e construtivista que permite o
emprego de “percepção” como variável analítica relevante. O uso de entrevistas e a
aplicação de pesquisa eletrônica são as principais fontes primárias. Pesquisas
bibliográficas e estatísticas oficiais são aplicadas na elaboração de dados contextuais. A
análise histórica é empregada para compreender a relação entre atores estatais e não
estatais na construção social da Rtbu. Esta tese conclui que os problemas de cumprimento
e engajamento têm pouco a ver com uma cultura fronteiriça de informalidade e
ilegalidade. Estão mais relacionados com a deficiência da Nova Agenda e a perpetuação
da ignorância em relação à realidade social da Rtbu e às demandas dos atores locais. As
questões de engajamento e conformidade dos atores locais com a Nova Agenda estão
intimamente ligadas à insatisfatória oferta estatal de institucionalidade capaz de
transformar a Rtbu em um espaço legal e normativo em que a região pudesse
implementar, de forma autônoma, estratégias de desenvolvimento local para as suas
populações transfronteiriças. Essa institucionalidade poderia mudar a maneira como os
atores formais e informais se relacionam. Além disso, o modus agendi trans-local,
profundamente enraizado na região, é susceptível tanto de ser causa para a resistência a
qualquer projeto que tente controla-lo ou alterá-lo, quanto de servir como base para novos
regimes de cooperação. This thesis identifies local actors’ perceptions on the operationalization of the New
Agenda for Cooperation and Border Development (New Agenda) in the BrazilianUruguayan cross-border region (Bucbr), emphasizing the relationship between formal
(state) and informal (non-state) actors and processes. After fifteen years, local actors’
engagement in New Agenda’s projects, and compliance with its agreements and
frameworks were extremely low. If the New Agenda should be considered a response to
local demands, why was/is there such low engagement and compliance of local actors
with its projects and agreements? To answer this question, this thesis draws from
International Relations theories a plural, reflectivist and constructivist approach that
enables the employment of ‘perception’ as a relevant analytical variable. The use of
interviews and the application of an electronic survey are the main primary sources.
Bibliographical research and official statistics are applied for contextual data. Historical
analysis is employed for comprehending the relationship between state and non-state
actors in the social construction of the Bucbr. This thesis finds that compliance and
engagement have little to do with a border culture of informality and illegality. They are
related more to a New Agenda’s deficient institutionality and the perpetuation of
ignorance toward the social reality of the Bucbr and the demands of local actors. The
issues of engagement and compliance of local actors with the New Agenda is intimately
linked with the unsatisfactory state offer of institutionality capable to turn the Bucbr into
a legal and normative space in which the region could implement, autonomously, local
development strategies for its cross-border populations. Such an institutionality would
potentially change the way formal and informal actors relate. Moreover, the deeply rooted
trans-local modus agendi of the region is likely to be either cause for resistance of any
project that attempts to control or change it or the basis of novel cooperative regimes. |
URI: | http://hdl.handle.net/10923/13609 |
Appears in Collections: | Dissertação e Tese
|
All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.