Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/26514
Type: Monografia
Title: A memória dos 50 anos do festival de Woodstock: edições comemorativas em veículos de comunicação brasileiros
Author(s): Carbonell, Marina Salaberri
Advisor: Moura, Cláudia Peixoto de
Issue Date: 2020
Keywords: FESTIVAL DE WOODSTOCK
CULTURA
CONTRACULTURA
MEMÓRIA
MÍDIA
WOODSTOCK FESTIVAL
CULTURE
COUNTERCULTURE
MEMORY
MEDIA
Abstract: Durante as décadas de 50 e 60, nos Estados Unidos, a contracultura eclodiu a partir de movimentos que tinham como premissa a oposição à cultura vigente institucionalizada. Estes grupos contestavam os valores e padrões de comportamento da sociedade ocidental, desafiando o status quo . Tal reflexão conduz ao objeto de estudo deste trabalho, que tem como foco a compreensão do fenômeno que foi o Festival de Woodstock de 1969 e, a partir disso, busca avaliar e perceber de que forma a mídia brasileira retratou o festival nas edições comemorativas de seu cinquentenário, em 2019. A realização deste trabalho teve como base as técnicas de pesquisa bibliográfica e documental, bem como de análise de conteúdo aplicada aos veículos de comunicação selecionados. Constituem os objetivos específicos desta pesquisa: a) refletir sobre os conceitos de cultura e contracultura, de memória e suas variantes; b) compreender o papel da mídia na produção de memória; c) evidenciar o Festival de Woodstock, seu contexto e sua memória cultural; d) analisar as edições comemorativas aos 50 anos do Festival de Woodstock dos veículos selecionados, com base em categorias estabelecidas para a construção de memória. Referente aos resultados obtidos, compreende-se a magnitude do evento em termos globais e seu legado é reconhecido a partir das transformações sociais das últimas décadas, decorrentes das ideias propostas em Woodstock. Ainda, sua memória cultural é evidenciada pelos veículos de comunicação, inspirando milhares de pessoas a uma mudança de paradigma e a uma vida mais humana.
During the 50s and 60s, in the United States, counterculture erupted from movements that had as premise the opposition to the institutionalized culture in force. These groups contested the values and pattern behavior of Western society, challenging the status quo. Such reflection leads to the object of study of this work, which focuses on understanding the phenomenon that was the Woodstock Festival of 1969 and, based on that, seeks to evaluate and understand how the Brazilian media portrayed the festival in the commemorative editions of its fiftieth anniversary in 2019. This work was based on bibliographic and documentary research techniques, as well as on content analysis applied to the selected media. The specific objectives of this research are: a) to reflect on the concepts of culture and counter-culture, of memory and its variants; b) to understand the role of the media in the production of memory; c) to highlight the Woodstock Festival, its context and its cultural memory; d) to analyze the commemorative editions on the 50h anniversary of the Woodstock Festival in the selected vehicles, based on categories established for the construction of memory. Regarding the results obtained, we understand the magnitude of the event in global terms and its legacy is recognized from the social transformations of recent decades, as a result of the proposed ideas in Woodstock. In addition, its cultural memory is evidenced by the vehicles of communication, inspiring thousands of people to a change of archetype and a more human life.
URI: https://hdl.handle.net/10923/26514
Appears in Collections:TCC Relações Públicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020_2_MARINA_SALABERRI_CARBONELL_TCC.pdfTexto completo4,21 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.