Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/26690
Type: Monografia
Title: A nova fase da Fórmula 1: uma análise das estratégias de comunicação digital para influenciar e engajar a nova geração de fãs
Author(s): Wolfart, Valentina Taffarel
Advisor: Trindade, Cláudia Bromirsky
Issue Date: 2023
Keywords: COMUNICAÇÃO
MÍDIAS SOCIAIS
COMUNIDADES DIGITAIS
FÓRMULA 1
ENGAJAMENTO COM O PILOTO
COMMUNICATION
SOCIAL MEDIA
DIGITAL COMMUNITIES
ENGAGEMENT WITH THE DRIVER
Abstract: Este trabalho tem como questão norteadora a seguinte pergunta: De que maneiras as transformações no ambiente de marketing digital influenciaram a Fórmula 1 junto à recente geração de fãs-consumidores? Para tanto, os objetivos do estudo são: apresentar a Fórmula 1, sua história, tradição e o fascínio pela velocidade; investigar sua relação com a nova geração de fãs/consumidores; averiguar o papel do piloto como articulador de conteúdos e interesses da comunidade de fãs; refletir sobre desafios e oportunidades que a percepção dos fãs podem trazer para o futuro do esporte; e compreender as oportunidades para marcas e para comunicadores, neste mercado multibilionário de escuderias, investidores e patrocinadores. Deste modo, a metodologia deste estudo exploratório e qualitativo conta com três técnicas para a coleta de dados: a pesquisa bibliográfica, a pesquisa documental e o grupo focal, realizado com jovens entusiastas pela atual fase da Fórmula 1, conectados nas redes socias. Para análise das informações coletadas, optou-se pela análise do conteúdo categorial. Este estudo apresenta o contexto do meio digital e suas transformações, o impacto das redes e mídias sociais, o papel das comunidades digitais, o conceito de marca, o marketing de relacionamento, a contextualização do esporte na sociedade e no mercado da Fórmula 1, a sua atual fase, a partir da série da Netflix: Drive to Survive e sua nova geração de fãs conectados, e a figura do piloto além do cockpit, a partir dos autores: Kotler, Kartajaya e Setiawan (2017); Gabriel e Kiso (2021); Anderson (2006); Longo (2019); Lévy (2003); Jenkins (2015), Green e Ford (2014); Castells (1999); Recuero (2009); Huizinga (2010), e fontes documentais atuais, como Karhawi (2017), Dualibi (2019), Opinion Box (2023), Forbes (2023), Motorsport (2023), entre outras. Em termos gerais, identifica-se que a nova base de fãs está amparada em pessoas altamente conectadas. As redes sociais fazem um papel fundamental para agregar valor na experiência de consumir o produto da Fórmula 1, junto ao piloto - mais acessível e próximo aos fãs, o que pode contribuir para esse entusiasmo da categoria, gerando novas tendências de consumo e levantando oportunidades de engajamento entre fás, pilotos, escuderias e marcas patrocinadoras deste esporte.
This research has the leading question which is aim to answer to the following question: In what manners have the transformations in the digital marketing environment have been influenced Formula 1 among the recent generation of fan consumers? Moreover, the objectives of the study are: to introduce Formula 1, its history, tradition and the thrilled by speed; investigate the relationship with the new generation of fans/consumers; explore the role of the pilot as the main articulator of digital content and interests of the fan community; reflect on challenges and opportunities that fan’s perception can bring to the future of sport; furthermore comprehend the opportunities for brands and communicators, in this multibillion dollar market of teams, investors and sponsors. Therefore, exploratory and qualitative research is the methodology approach for collecting new data and insights in this study, which was relied on three techniques, such as: bibliographical resources, documentary research and focus groups, with young participants that are enthusiasts for the current phase of Formula 1, and spend most of their time online: on social media. This study analysis entails providing categorical outline of data collected. In addition, this thesis presents the context of the era of digital transformation, the impact of social media and social networking, as well the role of digital communities, what is a brand concept, customer relationship management, the history of sport through society and ultimately Formula 1, presenting the current phase of Formula 1, based on the Netflix show: Drive to Survive, emerge a younger generation fans who are very active on social media, also introducing a different perspective of the role of the driver, beyond the cockpit, based on these authors next up: Kotler, Kartajaya and Setiawan (2017); Gabriel and Kiso (2021); Anderson (2006); Longo (2019); Lévy (2003); Jenkins (2015), Green and Ford (2014); Castells (1999); Recuero (2009); Huizinga (2010), what’s more current documentary sources, such as Karhawi (2017), Dualibi (2019), Opinion Box (2023), Forbes (2023), Motorsport (2023), among others. Summing up, it’s understandable that the newer fanbase is supported by highly connected people. Over and above that, social networks play a fundamental role in adding value to the experience of consuming the Formula 1 media product, alongside with the driver – whose more accessible and closer to the fans, contributing to this enthusiasm for the category, in addition leading to a new pattern consumption trend, raising opportunities for engagement between fans, drivers, teams and sponsor brands of this sport.
URI: https://hdl.handle.net/10923/26690
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