Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/26699
Type: Monografia
Title: Do axé a xoxação: uma análise dos traços identitários e culturais brasileiros no reality “Drag Race Brasil”
Author(s): Falarz, Daniel Merello
Advisor: Puhl, Paula Regina
Issue Date: 2024
Keywords: COMUNICAÇÃO
ARTE DRAG
REALITY SHOW
IDENTIDADE E CULTURA BRASILEIRA
DRAG RACE BRASIL
COMMUNICATION
ART OF DRAG
BRAZILIAN IDENTITY AND CULTURE
Abstract: Este trabalho tem como problema de pesquisa a seguinte questão: Como o reality Drag Race Brasil trouxe visibilidade para aspectos da identidade e da cultura brasileira? Seu objetivo principal foi compreender, a partir da adaptação brasileira do reality show RuPaul’s Drag Race, como foram inseridos elementos da identidade cultural nacional a fim de gerar identificação para o público local. Para chegarmos a uma resposta, foram elencados os seguintes objetivos específicos: contextualizar os conceitos de identidade e identidade nacional e seus principais aspectos na sociedade; buscar entender as questões de identidade nacional na cultura brasileira; aprofundar no formato televisivo reality show; identificar elementos da identidade brasileira na versão nacional do reality RuPaul’s Drag Race no ano de 2023; e entender como os temas trazidos no reality se destacam e geram pertinência para a realidade brasileira. A fundamentação teórica contou com os conceitos de identidade (Silva e Hall, 2022), identidade nacional (Hall, 2022, e Thiesse, 2001) e identidade brasileira (DaMatta 2000). Para o aprofundamento sobre reality shows, os autores Rocha (2009), Mateus (2012) e Takahashi (2017). Complementando a pesquisa bibliográfica e exploratória, foi utilizada a análise de conteúdo, feita a partir da observação do programa por duas categorias: a primeira, com o foco sendo as características encontradas sobre o gênero televisivo reality show, aplicando-as ao objeto de estudo; e a segunda, a identificação dos traços da identidade brasileira, no programa, e como ela é apresentada. Assim, concluímos que o programa trouxe a identidade brasileira através dos desafios, passarelas e, suas participantes, que, por serem de diversas partes do país, buscam referências de lugares diferentes, possibilitando observações e releituras mais plurais sobre a cultura brasileira.
This research project addresses the following question: How did the reality show Drag Race Brasil bring visibility to aspects of Brazilian identity and culture? Its main objective was to understand, through the Brazilian adaptation of the reality show RuPaul’s Drag Race, how elements of national cultural identity were incorporated to create identification with the local audience. To achieve this goal, the following specific objectives were outlined: contextualize the concepts of identity and national identity and their main aspects in society; seek to understand issues of national identity in Brazilian culture; delve into the television format of reality shows; identify elements of Brazilian identity in the national version of RuPaul’s Drag Race in the year 2023; and understand how the themes presented in the reality show stand out and resonate with Brazilian reality. The theoretical framework relied on concepts of identity (Silva and Hall, 2022), national identity (Hall, 2022, and Thiesse, 2001), and Brazilian identity (DaMatta, 2000). For further exploration of reality shows, the works of Rocha (2009), Mateus (2012), and Takahashi (2017) were consulted. In addition to bibliographical and exploratory research, content analysis was employed, based on the observation of the television show across two categories: the first one, focused on characteristics found in the reality show genre, applying them to the study object; and the second one, on identifying traits of Brazilian identity in the show and how they are presented. Thus, we concluded that the reality competition conveyed Brazilian identity through its challenges, runways, and participants, who, coming from diverse parts of the country, draw references from different places, enabling plural observations, and reinterpretations, of Brazilian culture.
URI: https://hdl.handle.net/10923/26699
Appears in Collections:TCC Publicidade e Propaganda

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_1_DANIEL_MERELLO_FALARZ_TCC.pdfTexto completo1,91 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.