Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/3037
Type: masterThesis
Title: Concepções e atitudes em relação à matemática: maneiras de identificá-las e possibilidades de modificá-las
Author(s): Marmitt, Vivian Regina
Advisor: Basso, Nara Regina de Souza
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática
Issue Date: 2009
Keywords: EDUCAÇÃO
MATEMÁTICA - ENSINO
MATEMÁTICA - METODOLOGIA
Abstract: Este trabalho de pesquisa objetivou investigar as concepções e atitudes em relação à Matemática dos alunos de oitava série do ensino fundamental, verificando como a metodologia pode influenciá-las. Esta pesquisa tem como intuito responder a questão: Qual a influência da metodologia utilizada pelo professor na formação das concepções e atitudes em relação à Matemática e como elas podem ser reforçadas ou modificadas através desta metodologia? Esta pesquisa teve como objetivo geral: Investigar como as concepções e atitudes em relação à Matemática interferem no processo de aprendizagem matemática. Para buscar soluções aos questionamentos, foi utilizada uma metodologia com análise de dados de forma qualitativa e aplicações de escalas de atitudes que foram analisadas quantitativamente. Foi realizada uma intervenção pedagógica com o objetivo de modificar as concepções e atitudes negativas apresentadas e reforçar as atitudes positivas. A prática foi realizada com 36 alunos de oitava série de uma escola municipal de Três Coroas, Rio Grande do Sul, e durante a mesma foram realizados questionários, entrevistas e observações determinando as concepções e atitudes presentes no desenvolvimento da mesma. A prática se desenvolveu com atividades que envolviam geometria, pesquisas a respeito da história da Matemática e aplicação de atividades envolvendo o conceito de funções. Após a aplicação da prática pedagógica, os alunos responderam novamente à escala de atitudes, verificando se a intervenção modificou os resultados desta escala (resultados significativos obtidos por meio do teste t pareado de Student).Os resultados da nova aplicação da escala de atitudes demonstraram uma mudança significativa nas atitudes apresentadas pelos alunos, aumentando suas médias em relação às que obtiveram no início da prática. As atividades desenvolvidas bem como sua análise, juntamente com resultados de escalas, questionários e entrevistas foram organizados em diferentes categorias, possibilitando uma análise crítica das concepções e atitudes apresentadas por este grupo de alunos, verificando que a mudança na metodologia pode construir atitudes positivas e modificar atitudes negativas.
This study of research aims to investigate believes and attitudes towards Math from students of 8th grade of the middle school, looking how the methodology can be influenced. This inquiry has the intention to answer the question: What is the influence of methodology that teacher uses to form the conceptions and attitude about Mathematic and how they can be reinforced or modified with this methodology? This research had as main objective: to investigate how the conceptions and attitude about Mathematic interfere in the process of learning Mathematic. To find solutions to the questionings, it was utilized a methodology with analysis of data of qualitative form and with applications of scales of attitudes had been analyzed quantitatively. It was realized a pedagogic intervention with the objective to modify the negative conceptions and attitudes showed and reforse the positive attitudes. This practice was developed with 36 (thirty six) students from 8th grade of a public school from a town called Três Coroas, Rio Grande do Sul state, and during this practice was developed quizzes, interviews and observations determining the believes and attitudes presents on its development. The practice was developed with activities that wound geometry, inquiries about the Mathematic history and activities involved the concept of functions. After the pedagogy practice application the students answered to the scales of attitudes again, checking if the intervention has modified the results of this scale (significant results got through of the Student‟s t-test).The results of the new application of the scale of attitudes had showed a significative change in attitudes present by students average in relation with the ones that they had in the beginning of this practice. The developed activities and its analysis as well, together with the results of scales, quizzes and interviews were organized into different categories, becoming possible a critical analysis about these believes and the attitudes showed by this group of students, verifying that changing the methodology can construct positives attitudes, and modify negative attitudes showing the teacher‟s practice can influence their upbringing.
URI: http://hdl.handle.net/10923/3037
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000412986-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo3,11 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.