Resumo: | The objective of this study is to establish the relationship between sensation and perception in the theory of empirical knowledge of Thomas Reid, making an analysis of direct realism in epistemology. The topic is discussed based mainly on two of her major works, An Inquiry into the Human Mind on the Principles of Common Sense and Essays on the Intellectual Powers of Man, but without leave to present the ideas of major contemporary philosophers, interpreters of Reid as well as John Greco, James van Cleve, among others. At first, he was critical of Reid to the theory of ideas, setting up a distinction between sensation and perception. The theory of sensation and the theory of perception are treated separately, as the methodology adopted by Reid suggests. To finish up, the last chapter deals with the direct realism of Thomas Reid, where he attempts to demonstrate, through his theory of perception, human mind’s ability to relate directly with the world, without need of any other element, as the "idea" itself. O objetivo do presente trabalho é estabelecer a relação entre sensação e percepção na teoria do conhecimento empírico de Thomas Reid, efetuando uma análise do realismo direto em epistemologia. O tema é abordado com base, principalmente, em duas de suas grandes obras, An Inquiry into the Human Mind on the Principles of Common Sense e Essays on the Intellectual Powers of Man, mas sem deixar de apresentar as ideias de grandes filósofos contemporâneos, intérpretes de Reid como John Greco, James van Cleve, entre outros. No primeiro momento, ressalta-se a crítica de Reid à teoria das ideias, estabelecendo-se em seguida uma distinção preliminar entre sensação e percepção. A teoria da sensação e a teoria da percepção são então tratadas separadamente, conforme a metodologia adotada por Reid. Para finalizar, o último capítulo trata do realismo direto de Thomas Reid, que, na teoria da percepção, demonstra a capacidade que a mente possui de se conectar diretamente com o mundo, sem precisar de qualquer outro elemento, como a própria "ideia". |