Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4055
Type: masterThesis
Title: O espaço do feminino no romance de introspecção brasileiro: a presença da mulher e do patriarcalismo em três romances de Cornélio Penna
Author(s): Azevedo, Guilherme Zubaran de
Advisor: Mello, Ana Maria Lisboa de
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2011
Keywords: LITERATURA BRASILEIRA
ROMANCES BRASILEIROS - HISTÓRIA E CRÍTICA
PENNA, CORNÉLIO - CRÍTICA E INTERPRETAÇÃO
MULHERES NA LITERATURA
Abstract: O presente trabalho pretende analisar a figuração da mulher nos três primeiros romances de Cornélio Penna – Fronteira (1935), Dois romances de Nico Horta (1939) e Repouso (1948). Dessa forma, inicia-se o estudo verificando a maneira pela qual o romance ocidental passou a incorporar a subjetividade humana. Por meio de novas técnicas narrativas, tais como o monólogo interior e o fluxo de consciência, a prosa romanesca passa a representar a consciência do homem na modernidade. No Brasil, durante a década de 1930, o grupo de escritores católicos, construindo narrativas de introspecção, passa a figurar novos espaços destinados para o feminino. Inserido dentro deste sistema literário, as obras de Cornélio Penna representam a condição da mulher no interior da família patriarcal brasileira. Nesse sentido, o foco da análise concentra-se, de um lado, na espacialidade mineira e da casa, formadoras da subjetividade feminina; de outro lado, pretende-se analisar as funções exercidas pela mulher, dentro do grupo familiar, e sua sujeição ao poder do pater familias.
This paper intends to analyze the figurations of women in Cornélio Penna’s three first novels - Fronteira (1935), Dois romances de Nico Horta (1939) e Repouso (1948). Having this in mind, the research begins by verifying in what manner subjectivity was assimilated by the Western novels. As a result of new narrative techniques, such as inner monologue and flow of consciousness, the Romanesque prose formulates the representation of masculine consciousness in modern society. In Brazil, during the 1930s, the group of catholic authors, working on introspection narratives, starts dedicating a definite space for the representation of femininity. As a part of this literary system, Cornélio Penna’s works represent the situation of women within the Brazilian patriarchal family. Thus, on the one hand, the analysis will focus on the spatiality of home and the culture of Minas Gerais, constitutive of feminine subjectivity, but on the other hand, it will consider the roles taken by women within the family circle, and their subjection to the power of the pater familias.
URI: http://hdl.handle.net/10923/4055
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000430253-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo882,42 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.