Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4119
Type: masterThesis
Title: A consciência morfossintática na aprendizagem do Simple Present por alunos falantes do português brasileiro
Author(s): Alves, Patrícia Fortes
Advisor: Poersch, José Marcelino
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2008
Keywords: LINGUÍSTICA
MORFOSSINTAXE
CONSCIÊNCIA
INGLÊS - APRENDIZAGEM
ANÁLISE DE ERROS (ENSINO)
Abstract: A presente pesquisa teve por objetivo verificar a correlação existente entre o nível de consciência morfossintática e os erros de alunos do segundo ano do Ensino Médio da rede Pública de Ensino na aprendizagem do Simple Present como Língua Estrangeira em situação formal regular de ensino. Para tanto foram utilizados dois instrumentos. O primeiro visou fornecer dados para identificar o tipo de erro mais freqüente, enquanto o segundo instrumento buscou verificar o nível de consciência morfossintática dos alunos. Os resultados encontrados mostraram que os erros cometidos com maior freqüência foram os sintáticos e que há uma correlação estatisticamente significativa entre o nível de consciência morfossintática e os erros. Quanto maior o nível de consciência morfossintática, menor o número de erros dos alunos. Os pressupostos teóricos conexionistas nortearam nossa pesquisa enriquecendo os estudos sobre os processos cognitivos presentes na aprendizagem do inglês como Língua Estrangeira em situação formal regular de ensino.
The present research aimed at verifying the level of morphosyntactic awareness and the mistakes found among sophomore Brazilian students, attending public high school in Porto Alegre, Brazil. Such an experiment focused on the usage of Simple Present Tense as part of the foreign language school regular syllabus. In order to carry out this goal, two activities were composed: the first one providing data for identifying the most frequent errors, and the second one verifying the students´ level of morphosyntactic awareness. Results point out that syntactical errors were predominantly found, indicating that there is a correlation between the level of morphosyntactic awareness and the errors. The greater the level of morphosyntactic awareness, the smaller the number of mistakes the student will supposedly make. The theoretical framework of connectionism guided the current research, enriching the studies about cognitive processes that take place while learning English as a foreign language, within the scope of a formal teaching situation.
URI: http://hdl.handle.net/10923/4119
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000399741-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo502,36 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.