Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4238
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorD’Angelo, Biagioen_US
dc.contributor.authorSchneider, Sabrinaen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T19:02:47Z-
dc.date.available2013-08-07T19:02:47Z-
dc.date.issued2013pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/4238-
dc.description.abstractThis thesis seeks to establish a connection between the Brazilian nonfiction novel from the seventies and the contemporary book-length work of literary journalism. The former was condemned as a spurious literary form by literary criticism, for its “referentiality” and its intention to “expose the truth” about social reality were considered a mere consequence of censorship and political repression by the military dictatorship; it would have no place in a democratic regime. The latter continues to attract reporters who crave to escape from the "dictatorship of objectivity" they are subjected to when working for newspapers; it is described by Journalism researchers as a successful combination of “reporting techniques” and “stylistic resources” borrowed from literature. Through the analysis of the books Aracelli, meu amor (José Louzeiro, 1976), Corações sujos (Fernando Morais, 2000) and Abusado: o dono do morro Dona Marta (Caco Barcellos, 2003), this study intends to show that both – the nonfiction novel from the seventies and the new pieces of narrative reportage – rely on “fictionalising reality”. For this purpose, it adopts a concept of mimesis as narrative configuration or the creation of a fictional time experience, proposed by authors such as Paul Ricoeur, Käte Hamburger, and Mikhail Bakhtin, among others.en_US
dc.description.abstractEsta tese busca estabelecer uma relação entre o romance-reportagem brasileiro da década de 1970 e o chamado livro-reportagem. O primeiro foi considerado um tipo espúrio de literatura e teve sua morte decretada pela crítica literária, pois sua “referencialidade” e seu caráter de “denúncia” seriam consequência direta da censura e da repressão exercidas pela ditadura militar; o segundo não cessa de atrair repórteres que desejam escapar à “ditadura da objetividade” a que são submetidos nos jornais, e é descrito por pesquisadores da área do Jornalismo como uma feliz combinação de “técnicas de apuração jornalística” e “recursos estilísticos tomados de empréstimo à literatura”. Por meio da análise das obras Aracelli, meu amor (José Louzeiro, 1976), Corações sujos (Fernando Morais, 2000) e Abusado: o dono do morro Dona Marta (Caco Barcellos, 2003), pretende-se mostrar que tanto o romance-reportagem quanto o livro-reportagem empreendem uma “ficcionalização do real”. Para isso, adota-se uma concepção de mimesis enquanto configuração narrativa ou criação de uma experiência temporal fictícia, proposta por autores como Paul Ricoeur, Käte Hamburger e Mikhail Bakhtin, entre outros.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectJORNALISMO - LITERATURApt_BR
dc.subjectREPORTAGENS - ANÁLISE DO DISCURSOpt_BR
dc.subjectNARRATIVA LITERÁRIApt_BR
dc.subjectROMANCES - HISTÓRIA E CRÍTICApt_BR
dc.subjectCRÍTICA LITERÁRIApt_BR
dc.titleFicções sujas: por uma poética do romance-reportagempt_BR
dc.typedoctoralThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.degree.levelDoutoradopt_BR
dc.degree.date2013pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000447488-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,89 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.