Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/5670
Type: masterThesis
Title: Ensino médio técnico integrado no IFRS – Câmpus Sertão: o cuidado afetuoso nas relações do ensinar
Author(s): Iabel, Leila de Almeida Castillo
Advisor: Santos, Bettina Steren dos
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Issue Date: 2014
Keywords: EDUCAÇÃO
ENSINO MÉDIO
ENSINO TÉCNICO
AFETIVIDADE
PEDAGOGIA
Abstract: The reader is invited to meet the research conducted at the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – Câmpus Sertão, school still preserving the system of residence, formerly known as boarding school. We used the qualitative research method through content analysis (MORAES, 2003), whose instrument for conducting the research was made through pedagogical email. To collect information were exchanged emails called pedagogical among educators, teachers of this School, seeking to know the way it is managed care relationships and experiences in teaching and also how affection is presented in reports about how teaching is done. It was found that the relationships of teaching it are necessary to the exercise of loving care, the practice of feeling well and wellness. To promote loving care teacher educators are an example and model, breaking the vicious circle that affectivity is opposing the competence, professionalism or scientific.
O/a leitor/a está convidado/a a conhecer a pesquisa realizada no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – Câmpus Sertão, escola que ainda conserva o regime de residência, conhecido antigamente como internato. O trabalho consiste na troca de emails chamados pedagógicos, entre os/as educadores/as ensinantes dessa instituição de ensino identificando como eles/as gestam o cuidado nas relações e vivências docentes e de que forma o cuidado afetuoso se apresenta nos relatos sobre como ensinam. O método de pesquisa é o qualitativo através da análise de conteúdo (MORAES, 2003) utilizando o email pedagógico como instrumento de coleta de dados para a realização da investigação. Verificou-se que, nas relações de ensinar, fazem-se necessários o exercício do cuidado afetuoso, a prática do sentir-se bem, do bem-estar. Ao promover o cuidado afetuoso, educadores/as ensinantes são exemplo e modelo, quebrando um paradigma de que a afetividade é contrária à competência, ao profissionalismo ou à cientificidade.
URI: http://hdl.handle.net/10923/5670
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000454719-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo4,54 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.