Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2711
Type: masterThesis
Title: Professor universitário: um inventário de significados
Author(s): Antolini, Rosangela
Advisor: Pereira, Marcos Villela
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Issue Date: 2008
Keywords: ENSINO SUPERIOR
PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS
REPRESENTAÇÃO SOCIAL
PROFESSORES - ATUAÇÃO PROFISSIONAL
PROFESSORES - FORMAÇÃO PROFISSIONAL
Abstract: “PROFESSOR UNIVERSITÁRIO: um inventário de significados” surge da expectativa de explorar formas de ser professor e, junto, alguns fatores pertinentes na constituição desse sujeito. Vários aspectos são correlacionados com o fim de traçarmos um espectro da temática proposta. Com base em pesquisa bibliográfica, nos detivemos em refletir sobre os significados de formação e sua variação ao longo dos tempos; sobre a identidade de categoria, assegurada por uma cultura docente; e sobre os percursos de formação profissional que articulam e geram saberes necessários para o exercício na profissão. Ao lado disso tomamos em análise o conjunto da produção acadêmica da professora doutora Marlene Correro Grillo e, dele, extraímos categorias que foram tomadas como pontos de ressonância em relação àqueles aspectos inicialmente estudados.
PROFESSOR: an inventory of meanings" comes of the expectation of exploring ways of becoming a teacher and, together, some relevant factors in the formation of this subject. Several aspects are correlated with the purpose of delineate a spectrum of the proposal subject. Based on bibliographic research we proposed to reflect about the meanings of training and its variations over time; about the identity of category, guaranteed by a professor culture, and about the pathways of training that articulate and generate knowledge needed to the exercise of the profession. Beside it we analysed the entire set of production academic of professor Dr. Marlene Correro Grillo, and of , extracted categories that were taken as points of resonance to those aspects initially studied.
URI: http://hdl.handle.net/10923/2711
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000400341-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo660,11 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.