Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4457
Type: masterThesis
Title: Comportamento de crianças e adolescentes com TDAH e epilepsias de difícil controle antes e após o uso de metilfenidato
Author(s): Rotert, Rosana
Advisor: Portuguez, Mirna Wetters
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Medicina e Ciências da Saúde
Issue Date: 2011
Keywords: PSICOLOGIA
NEUROCIÊNCIA
EPILEPSIA
COMPORTAMENTO
Abstract: Como parte de um estudo que avalia a eficácia e a segurança do tratamento do TDAH em crianças e adolescentes com epilepsia e crises epilépticas em atividade, nosso objetivo foi verificar as mudanças comportamentais em 24 pacientes (entre 6 e 16 anos e 11 meses) antes, um mês, dois meses e quatro meses após o início do uso do metilfenidato (MFD). Os dados foram obtidos através de informações dos pais, com Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) utilizado para detectar problemas de comportamento. Ao final do tratamento, houve redução significativa dos escores nas três escalas globais, Escala Total de Problemas Comportamentais, Escala de Internalização e escala de Externalização (P<0,001). Os resultados obtidos através dos pais mostraram que 80% do grupo apresentou alguma melhora nos sintomas de TDAH. Não houve mudança significativa na Escala de Competência Total (p<0,291), com média dentro do clínico nos 4 momentos de avaliação.
The aim of this study was to verify behavioral changes in 24 patients (between 6- 16 years and 11 months) before, one, two, and four months after the beginning of Methylphenidate (MFD) treatment as part of a study that evaluates the efficacy and safety of ADHD treatment of epileptic and activity epileptic seizures children and adolescents. Data were obtained through parents information using the Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) to detect behavior problems. At the end of the treatment there was a significant reduction of scores on the three global scales: Behavior problems total scale, internalizing scale and externalizing scale (p<0. 001). The results obtained through parents perception showed that 80% had an improvement of ADHD symptoms. There was no significant difference on Total Competence Scale (p<O. 291), with a mean within clinical profile on the four evaluation periods.
URI: http://hdl.handle.net/10923/4457
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000431362-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,66 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.