Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/5288
Type: masterThesis
Title: Pluralismo religioso: diálogo e alteridade no ensino religioso
Author(s): Rech, Vilma Tereza
Advisor: Brustolin, Leomar Antônio
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Teologia
Issue Date: 2009
Keywords: TEOLOGIA CRISTÃ
RELIGIÃO - ENSINO
PLURALISMO (RELIGIÃO)
EDUCAÇÃO RELIGIOSA
Abstract: A presente dissertação de mestrado tem por objetivo abordar o pluralismo religioso: diálogo e alteridade no ensino religioso. Pretende explicitar a origem, os conceitos, desdobramentos e limitações. Inicialmente, situa-se o paradigma pluralista no pluralismo cultural e religioso no contexto histórico do mundo ocidental, especialmente na sociedade brasileira. Analisa-se a compreensão de religião, o pluralismo das tradições religiosas, e o direito à liberdade religiosa como liberdade de consciência, de crença, de culto. A tolerância nas diferenças bem como a necessidade da alteridade. Abordou-se as questões sobre o novo horizonte da teologia das religiões, e a teologia cristã diante do pluralismo religioso. Finaliza-se com questões práticas sobre o ensino religioso, assegurando o respeito à diversidade religiosa e garantindo a integralidade das diferentes tradições religiosas.
The aim of the present master’s dissertation was to approach the concept of religious pluralism: dialog and alterity in the religious education. Want to explain the origin, conception, deployment and limitations. Initially, the pluralist paradigm in cultural and religious pluralism is situated in the historical context of the West, especially in Brazilian society. An analysis is made of the comprehension of religion, pluralism of religious traditions, right to religious freedom, such as freedom of conscience, belief and worship, and tolerance of differences, as well as the need for alterity. Questions on the new horizon of the theology of religions are considered, the Christian theology versus religious pluralism, ending with practical questions on religious teaching, assuring respect for religious diversity, guaranteeing the integrality of different religious traditions.
URI: http://hdl.handle.net/10923/5288
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000413563-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo491,3 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.