Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/7907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBulla, Leonia Capaverde
dc.contributor.authorSantos, Camila Bassôa dos
dc.date.accessioned2016-03-29T02:06:07Z-
dc.date.available2016-03-29T02:06:07Z-
dc.date.issued2016pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/7907-
dc.description.abstractThis study had as a primary objective to analyze in what way the prevention of drug abuse in school's occurs in the county of Porto Alegre, with the end goal of creating a system of the previous existing knowledge that contributes to the qualification of the approach and the existing programs in this area. The drug phenomena in society is comprehended as multidimensional, involving biological, psychological and social aspects, which suggests the necessity of a reformulation in strategies and responses to attend the demands that surface from this issue, once we understand that reality is in constant motion and transformation. The research is of a qualitative nature, having as a base the critical dialectical method and it utilized the semi-structured interview in the data collection process. The data were submitted to content analysis. The data were gathered in 13 schools of Porto Alegre's county network, in wich 26 professionals were interviewed, one teacher and one pedagogical advisor/director or vice director. The reality in which this schools are situated was portrayed through the metaphor of the “minefield”, once a series of factors that difficult the execution of projects and programs for drug abuse prevention was exposed, especially in schools that are located in socially vulnerable areas, partially due to the yet little investment in public politics, reflecting, in this way, the structural violence, among other types that are visible in this regions. The strong and constant presence of drug trafficking in the territories has caused a geographical reorientation that is impacting negatively in the access to the social rights of the population. There is an initiative of networking to make the services articulation viable, so that the obstacles encountered can be “disarmed”, placing a bet in interdisciplinarity and intersectoriality to guide the actions in this scenario. It is demonstrated the necessity to surpass discontinued approaches that only explicit the drug's effects, in search of actions that have as an objective the full protection of children and adolescents, so that they don't find in the drug market their only way of social belonging and integration.en_US
dc.description.abstractO presente estudo teve por objetivo central analisar de que forma ocorre a prevenção ao abuso de drogas nas escolas do município de Porto Alegre, a fim de sistematizar conhecimentos que contribuam para a qualificação da abordagem e dos programas existentes nessa área. Compreende-se o fenômeno das drogas na sociedade como multidimensional, envolvendo aspectos biológicos, psicológicos e sociais, sugerindo, assim, a necessidade de reformulações nas estratégias e respostas que visem atender às demandas emergidas dessa questão, uma vez que a realidade encontra-se em constante movimento e transformação. A pesquisa é de natureza qualitativa, fundamentou-se no método dialético-crítico e utilizou a entrevista semiestruturada na coleta de dados. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo. A coleta foi realizada em 13 escolas da rede municipal de Porto Alegre, nas quais foram entrevistados 26 profissionais, um professor em cada local e um orientador pedagógico/diretor ou vice-diretor. A realidade em que se situam as escolas foi retratada por meio da metáfora do “campo minado”, uma vez que foi exposta uma série de fatores que dificultam a execução de projetos e programas que visem à prevenção ao abuso de drogas, especialmente em escolas de territórios socialmente vulneráveis, tanto em decorrência do ainda pouco investimento nas políticas públicas, refletindo, assim, a violência estrutural, dentre outras violências visibilizadas nessas regiões.A presença forte e constante do tráfico de drogas nos territórios tem provocado reorientações geográficas que vem impactando de forma negativa o acesso aos direitos sociais da população. Há a iniciativa do trabalho em rede para viabilizar a articulação dos serviços, a fim de “desarmar” os entraves encontrados, apostando na interdisciplinaridade e intersetorialidade para nortear as ações frente a esse cenário. Demonstra-se, ainda, a necessidade de superar abordagens descontinuadas que tão somente explicitem os efeitos das drogas, em busca de ações que visem à proteção integral de crianças e jovens, a fim de que os mesmos não encontrem no mercado do tráfico a única forma de pertencimento social.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.rightsopenAccessen_US
dc.subjectABUSO DE DROGASpt_BR
dc.subjectEDUCAÇÃOpt_BR
dc.subjectVULNERABILIDADE SOCIALpt_BR
dc.subjectTRÁFICO DE DROGASpt_BR
dc.subjectVIOLÊNCIApt_BR
dc.subjectSERVIÇO SOCIALpt_BR
dc.title"Campo minado": a prevenção ao abuso de drogas em escolas de territótios socialmente vulneráveispt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Serviço Socialpt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Serviço Socialpt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2016pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000477770-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,22 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.