Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/11084
Type: masterThesis
Title: “A mentira do ângulo mais verdadeiro”: a crise da intelectualidade artística brasileira representada no filme Brasil ano 2000 (1968), de Walter Lima Júnior
Author(s): Mello, Raphael Martins de
Advisor: Monteiro, Charles
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em História
Issue Date: 2017
Keywords: HISTÓRIA E CINEMA
INTELECTUAIS - BRASIL
BRASIL - HISTÓRIA
Abstract: O objetivo deste trabalho é analisar a representação do intelectual brasileiro contida no longa Brasil ano 2000 (1968), de Walter Lima Júnior. Ligado, sobretudo, às produções O desafio (Paulo César Saraceni, 1965) e Terra em transe (Glauber Rocha, 1967), Brasil ano 2000 (1968) foi a resposta elaborada por Walter Lima Júnior para denunciar o golpe de abril de 1964 e a mudança política que dele decorreu – um contexto que serviu de élan para todo um processo de elaboração artística, sobre esse episódio simbólico e complexo. De fato, Brasil ano 2000 (1968) se posicionou contra o regime, mas também contra as formas mais convencionais de ativismo político da época, então ligadas ao nacional-popular. Entre os questionamentos, a auto-representação feita por seus interlocutores – os intelectuais de matriz nacionalista – frente aos rumos da história, e dos papeis que deveriam ocupar durante o processo.
The objective is this work is to analyze the Brazilian intellectual representation in the movie Brasil ano 2000 (1968), by Walter Lima Júnior. Connected mainly to the works O desafio (Paulo César, 1965) and Terra em transe (Glauber Rocha, 1967), Brasil ano 2000 (1968) was the answer elaborated by Walter Lima Júnior to denounce April 1964s cue and the political change that came from it – a context that worked as élan to a whole process of artistic elaboration about this symbolic and complex episode. As a matter of fact, Brasil another 2000 took a stand not only against the regime, but also against all more conventional forms of the time's political activism, connect, then, to the national-popular movement. Among the questions, the self-representation made by it’s interlocutors – the intellectuals of a nationalist matrix – facing History's path and the roles they should occupy during the process.
URI: http://hdl.handle.net/10923/11084
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000487913-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo2,72 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.