Resumen: | A tese proposta consiste em fornecer um estudo sobre os movimentos de unificação, partição, totalidade e recriação estética na filosofia poética de Friedrich Hölderlin. O ser puro e simples em sua mais bem aventurada unicidade foi perdido, e uma vez que o juízo fez-se presente, retornar à unidade própria da intuição intelectual é impossível. No cerne da partição originária, a tragédia entra em cena como intuição estética e recria a intuição intelectual, por isso é entendida como metáfora da intuição intelectual e não como retorno ao ser puro. A movimentação entre uno e todo própria do ser será recriada na operação estética trágica, na qual o ser, ou a intuição intelectual, reaparecerá como totalidade viva. A tragédia, enquanto possibilidade de compreensão da movimentação entre todo e parte pode ser entendida como um estudo do ser, pois consiste na reconstrução do movimento de separação e unificação da intuição intelectual na intuição estética. The proposed thesis is to provide a study of the movements of unification, partition, totality, and aesthetic recreation in Friedrich Hölderlin's poetic philosophy. Pure and simple being in its most adventurous oneness has been lost, and once judgment has made itself present, returning to the unity proper to intellectual intuition is impossible. At the heart of the original partition, tragedy enters the scene as aesthetic intuition and recreates intellectual intuition, which is why it is understood as a metaphor of intellectual intuition and not as a return to pure being. The movement between the one and the whole that is proper to being will be recreated in the tragic aesthetic operation, in which being, or intellectual intuition, will reappear as a living totality. Tragedy, as a possibility of understanding the movement between whole and part, can be understood as a study of being, since it consists in the reconstruction of the movement of separation and unification of intellectual intuition in aesthetic intuition. |