Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/20741
Type: masterThesis
Title: Visual analysis approach for brands perception on social media
Author(s): Scherer, Joana Pacheco
Advisor: Manssour, Isabel Harb
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
Issue Date: 2021
Keywords: VISÃO POR COMPUTADOR
INTERATIVIDADE
MÍDIA SOCIAL
INFORMÁTICA
Abstract: Devido ao seu crescimento exponencial e sua rápida capacidade de prover feedback, as redes sociais tornaram-se importantes fontes de informação para diversas áreas. A grande quantidade de dados gerados diariamente fez das redes sociais fontes de dados confiáveis, rápidas e de baixo custo. Desta forma, as marcas perceberam que poderiam utilizá-las como ferramentas de marketing para obter um rápido retorno a respeito de seus produtos e serviços. Todavia, a análise uma marca através de suas redes sociais não é trivial e apresenta desafios tais como a coleta, análise, filtrage e organização dos dados. Para que a marca possa beneficiar-se dos dados obtidos através de redes sociais, é necessários o desenvolvimento de ferramentas que auxiliem no seu entendimento. Essas ferramentas devem ser de fácil utilização pelos gestores das marcas, sem que seja necessário noções de programação. Neste contexto, o objetivo deste trabalho é prover uma abordagem de análise visual interativa, composta por várias técnicas de visualização, que auxilie a marca a obter vantagem dos dados provenientes de três redes sociais: Twitter, Instagram e YouTube. Nossa abordagem provê um pipeline que pode ser facilmente atualizado, sem a necessidade de programar. Além disso, são apresentados três estudos de caso que demonstram a possibilidade de obter várias informações a respeito dos dados coletados através do uso da nossa abordagem.
Due to the exponential growth and the quick feedback provided, Social Media has become an important information source for many areas. The thousands of data generated daily transformed Social Media into a reliable, fast, and relatively low-cost data source. So, brands note that they could use Social Media data as a marketing tool to obtain quick feedback about their products and services. However, analyzing a brand thru its Social Media is not a trivial task and raises challenges like data gathering and data analysis. To benefit from Social Media data, brands need tools that help them understand the vast amount of generated data. These tools need to be easy-to-use for brands managers that do not have programming knowledge. Thus, the objective of this work is to provide a visual analysis approach with several interactive visualization techniques to help brands obtain insights about the collected data from three social networks: Twitter, Instagram, and YouTube. Our approach provides a pipeline that can be easily extended and used without needing programming knowledge. Furthermore, three case studies are presented to demonstrate possible insights that can be identified using our approach.
URI: https://hdl.handle.net/10923/20741
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000501429-Texto+completo-0.pdfTexto completo5,45 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.