Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/24705
Type: masterThesis
Title: Escolas e territórios: aspectos da desigualdade
Author(s): Cabral, Ana Karina Santos dos
Advisor: Ribeiro, Fernanda Bittencourt
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
Issue Date: 2020
Keywords: ESCOLAS - ASPECTOS SOCIAIS
DESIGUALDADE SOCIAL
SOCIOLOGIA
Abstract: A presente pesquisa estabelece um cruzamento entre as temáticas educação, desigualdade escolar e território de pertencimento. Através de dados secundários e de observação participante, descreve-se diferentes realidades escolares em territórios distintos da cidade de Porto Alegre, observando além das salas de aula, espaços de convivência de docentes e alunos, pátios, corredores e arredores de duas escolas públicas. Os dados secundários apontam as desigualdades escolares e apresentam rankings produzidos a partir do resultado de provas que medem o desempenho dos alunos como Prova Brasil e ENEM. A pesquisa qualitativa evidencia a especificidade e os desafios representados pelo perfil social e econômico dos estudantes do turno da noite, as interferências externas que modificam o cotidiano escolar e a importância da localização da escola e dos territórios de pertencimento dos estudantes na configuração de desigualdades mais ou menos sutis.
This research establishes a cross between the themes of education, school inequality and territory of belonging. Through secondary data and participant observation, different school realities are described in different territories from the city of Porto Alegre, observing in addition to classrooms, teaching and student living spaces, patios, corridors and surroundings of two public schools. Secondary data point to school inequalities and present rankings produced from the results of tests that measure student performance such as Prova Brasil and ENEM. The qualitative research highlights the specificity and challenges represented by the social and economic profile of students on the night shift, the external interferences that modify the school routine and the importance of the school location and the territories of students' belonging in the configuration of inequalities in different levels.
URI: https://hdl.handle.net/10923/24705
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000503194-Texto+completo-0.pdfTexto completo1,45 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.