Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/26667
Type: Monografia
Title: Moda sustentável e o consumo: a influência do período de distanciamento social
Author(s): Müller, Emily Oliveira
Advisor: Puhl, Paula
Issue Date: 2020
Keywords: COMUNICAÇÃO
PUBLICIDADE
CONSUMO
MODA SUSTENTÁVEL
DISTANCIAMENTO SOCIAL
COMMUNICATION
ADVERTISING
CONSUMPTION
SUSTAINABLE FASHION
SOCIAL DISTANCING
Abstract: Esta pesquisa tem o propósito de compreender como o período de distanciamento social, causado pela pandemia da Covid-19, influenciou no consumo e no interesse por uma moda mais sustentável. Para isso, buscou-se apresentar o conceito de consumo e o comportamento do consumidor a partir das visões de Solomon (2016) e Lindstrom (2016); identificar o consumo e a aquisição de produtos de moda durante a pandemia; apresentar os conceitos de moda e a sua relação com as identidades dos sujeitos, com o apoio de Godart (2010) e Erner (2005); abordar a importância do marketing digital e o marketing de moda, a partir dos conceitos de Kotler, Kartajaya e Setiawan (2017) e Posner (2015) e compreender o que é moda sustentável sob o ponto de vista de Boff (2016), Berlim (2012), Fletcher e Grose (2011). As técnicas utilizadas são as de pesquisa bibliográfica e documental para a construção de um referencial teórico e uma contextualização do período abordado na temática. Utiliza-se também a técnica do questionário, aplicado no período de 11 de outubro a 14 de outubro de 2020, com a participação de 93 respondentes. A análise das respostas obtidas foi feita a partir da análise de conteúdo, com apoio das categorias: desafios da moda sustentável; caminhos para uma moda mais consciente. Após a análise, foi possível compreender que apesar do distanciamento social causado pela pandemia ter provocado novos estímulos de consumo, ele por si só não será vetor de grandes transformações. Contudo, o crescimento na presença de pessoas na internet e uma maior atenção à qualidade das peças pode contribuir para a disseminação de um discurso de moda mais sustentável e para a construção de práticas mais conscientes.
The present research aims to understand how the period of social isolation, caused by Covid-19, affected consumption and interest in sustainable fashion. Therefore, it sought to present the concept of consumption and consumer’s behavior from Solomon (2016) and Lindstrom’s (2016) opinion; to identify the fashion products consumption and acquisition during the pandemic; to present the concept of fashion and how it relates to the identity of the subjects, with the support of Godart (2010) and Erner (2005); to address the importance of digital marketing and fashion marketing, from the concepts of Kotler, Kartajaya & Setiawan (2017) and Posner (2015) and to understand what sustainable fashion is by Boff (2016), Berlim (2012), Fletcher and Grose (2011). The techniques used are those of bibliographic and documentary research for the construction of a theoretical framework and a contextualization of the period covered in the theme. The questionnaire technique is also used, applied from October 11 to October 14, 2020, with the participation of 93 respondents. The analysis of the responses obtained was based on content analysis, with the support of the categories: sustainable fashion challenges; paths to a more conscious fashion. After the analysis, it was possible to understand that despite the social isolation, caused by the pandemic, have provoked new consumption stimuli, this single factor will not be enough to cause major changes. However, the growth of people on the internet and a greater attention to the quality of the pieces can contribute to the dissemination of a more sustainable fashion discourse and the construction of more conscious practices.
URI: https://hdl.handle.net/10923/26667
Appears in Collections:TCC Publicidade e Propaganda

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020_2_EMILY_OLIVEIRA_MULLER_TCC.pdfTexto completo2,12 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.