Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/26673
Type: Monografia
Title: Análise da experiência do usuário na plataforma de streaming Netflix: da usabilidade à experiência
Author(s): Hübler, Carolina Verran
Advisor: Stigger, Helena Maria Antonine
Issue Date: 2023
Keywords: COMUNICAÇÃO
PUBLICIDADE E PROPAGANDA
EXPERIÊNCIA DO USUÁRIO
PLATAFORMAS DE STREAMING
COMMUNICATION
ADVERTISING
USER EXPERIENCE
STREAMING PLATFORMS
NETFLIX
Abstract: Neste estudo, adentramos a temática da experiência do usuário na plataforma de streaming Netflix com o objetivo geral de analisar a usabilidade da plataforma e avaliar a interação dos usuários com a mesma. Em um cenário dinâmico, a interseção entre publicidade e propaganda e a comunicação emergem como peças-chave na construção de produtos digitais focados na experiência do usuário. Essa colaboração entre disciplinas revela-se essencial não apenas na concepção de produtos, mas na criação de experiências digitais envolventes e fidelizadoras. Dito isso, buscamos compreender como os principais conceitos dessa experiência são entendidos e aplicados dentro desse ambiente, destacando como a revolução digital das últimas décadas transformou significativamente nossos padrões de consumo do conteúdo audiovisual. Para atingir os objetivos propostos, o estudo adotou uma metodologia qualitativa de caráter exploratório. As técnicas de pesquisa incluíram revisão bibliográfica, pesquisa documental, um estudo de caso e a realização de entrevistas qualitativas. Os resultados obtidos indicaram que, apesar de existirem áreas passíveis de aprimoramento, a Netflix se destaca como um exemplo notável de compreensão e aplicação bem-sucedida dos princípios da experiência do usuário. Isso resultou em uma plataforma de streaming apreciada por sua base diversificada de usuários.
In this study, we delve into the theme of user experience on the Netflix streaming platform with the overall goal of analyzing the platform's usability and evaluating user interaction with it. In a dynamic scenario, the intersection of advertising and communication emerges as key elements in building digital products focused on user experience. This collaboration between disciplines proves essential not only in the conception of products but also in the creation of engaging and loyalty-inducing digital experiences. That said, we seek to understand how the main concepts of this experience are perceived and applied within this environment, highlighting how the digital revolution of recent decades has significantly transformed our patterns of consumption of audiovisual content. To achieve the proposed objectives, the study adopted a qualitative exploratory methodology. Research techniques included literature review, documentary research, a case study, and the conduct of qualitative interviews. The results obtained indicated that, despite areas open to improvement, Netflix stands out as a notable example of understanding and successfully applying user experience principles. This has resulted in a streaming platform appreciated for its diverse user base.
URI: https://hdl.handle.net/10923/26673
Appears in Collections:TCC Publicidade e Propaganda

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023_2_CAROLINA_VERRAN_HUBLER_TCC.pdfTexto completo3,17 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.