Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/26694
Type: Monografia
Title: Entre sonhos e pesadelos: a influência do surrealismo e expressionismo na direção de arte do Metallica
Author(s): Carvalho, João Victor Fontoura
Advisor: Paludo, Ticiano Ricardo
Issue Date: 2023
Keywords: COMUNICAÇÃO
DIREÇÃO DE ARTE
VIDEOCLIPE
METALLICA
CINEMA
SURREALISMO
EXPRESSIONISMO
COMMUNICATION
ART DIRECTION
MUSIC VIDEO
SURREALISM
EXPRESSIONISM
Abstract: O objetivo desta monografia é analisar e compreender como a direção de arte influenciada pelo expressionismo alemão e o surrealismo no cinema são empregadas nos videoclipes da banda Metallica, “The Unforgiven” e “Enter Sandman”, examinando sua contribuição para a narrativa visual e a experiência do espectador. O trabalho é de caráter qualitativo e do tipo exploratório e utiliza como técnicas a pesquisa bibliográfica, documental e a análise de conteúdo. A fundamentação teórica é baseada, principalmente, nos estudos de Muggiati (1985), Janotti Jr. (1997), Leão (1997), Janotti Jr. (2004), Butruce (2005), Martin (2005), Carvalho (2006), Dias (2007), Carvalho (2008), Comfort (2010), Soares (2012), Moretti (2012), Wall (2012), Merheb (2013), Hamburger (2014), Garcia (2014), Canizal (2015), Cánepa (2015), Costa (2015), Butruce (2017), Finotti (2019), Alonso (2019) e Ballerini (2020). Após análise de três frames dos videoclipes selecionados, foi possível compreender como o Metallica incorporou as influências do expressionismo alemão e surrealismo na direção de arte. A análise detalhada dos frames revelou que, enquanto "Enter Sandman" utiliza uma abordagem surrealista, "The Unforgiven" alinha-se ao expressionismo alemão, destacando a importância da utilização de referências como elementos que enriquecem uma narrativa audiovisual.
The aim of this monograph is to analyze and comprehend how art direction influenced by German Expressionism and Surrealism in cinema is employed in the music videos of the band Metallica, specifically "The Unforgiven" and "Enter Sandman", examining their contribution to visual narrative and the viewer's experience. The study is qualitative and exploratory, employing bibliographic and documentary research, as well as content analysis as research techniques. The theoretical framework is primarily based on the works of Muggiati (1985), Janotti Jr. (1997), Leão (1997), Janotti Jr. (2004), Butruce (2005), Martin (2005), Carvalho (2006), Dias (2007), Carvalho (2008), Comfort (2010), Soares (2012), Moretti (2012), Wall (2012), Merheb (2013), Hamburger (2014), Garcia (2014), Canizal (2015), Cánepa (2015), Costa (2015), Butruce (2017), Finotti (2019), Alonso (2019), and Ballerini (2020). After analyzing three frames from the selected music videos, it was possible to understand how Metallica incorporated influences from German Expressionism and Surrealism into art direction. The detailed analysis of the frames revealed that while "Enter Sandman" employs a Surrealist approach, "The Unforgiven" aligns with German Expressionism, emphasizing the importance of using references as elements that enrich an audiovisual narrative.
URI: https://hdl.handle.net/10923/26694
Appears in Collections:TCC Publicidade e Propaganda

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023_2_JOAO_VICTOR_FONTOURA_CARVALHO_TCC.pdfTexto completo2,31 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.