Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10923/27245
Type: | masterThesis |
Title: | Impressões nietzschianas sobre heráclito |
Author(s): | Luza, Filipe Alves |
Advisor: | Castro, Fabio Caprio Leite de |
Publisher: | Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
Graduate Program: | Programa de Pós-Graduação em Filosofia |
Issue Date: | 2025 |
Keywords: | FILOSOFIA GREGA FILOSOFIA |
Abstract: | Esta dissertação propõe a investigação das nuances de uma relação labiríntica: as impressões de Nietzsche enquanto leitor de Heráclito de Éfeso. Através da análise da obra nietzschiana, sobretudo A filosofia na era trágica dos gregos, é desenvolvido um estudo que parte da contextualização histórico-filosófica da Grécia antiga, no alvorecer da filosofia imbuída pelo espírito trágico da sua era, dos filósofos primevos. A pesquisa aprofunda-se na figura de Heráclito experenciada sob a ótica nietzschiana, transfigurada em personagem crucial para o nascimento de suas ideias trágicas, influenciando a criação e o desenvolvimento total de sua filosofia. This dissertation proposes an investigation into the nuances of a labyrinthine relationship: Nietzsche’s impressions as a reader of Heraclitus of Ephesus. Through an analysis of Nietzsche’s work, especially Philosophy in the Tragic Age of the Greeks, the study begins by contextualizing the historical and philosophical landscape of ancient Greece, at the dawn of philosophy imbued with the tragic spirit of its era and its early thinkers. The research delves deeply into the figure of Heraclitus as experienced through Nietzsche’s perspective, transfigured into a pivotal character in the emergence of his tragic ideas, ultimately shaping the creation and full development of his philosophy. |
URI: | https://hdl.handle.net/10923/27245 |
Appears in Collections: | Dissertação e Tese
|
All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.