Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/3029
Type: masterThesis
Title: Modelagem matemática: uma proposta para o ensino da matemática
Author(s): Viecili, Cláudia Regina Confortin
Advisor: Hillebrand, Vicente
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática
Issue Date: 2006
Keywords: EDUCAÇÃO
MATEMÁTICA - ENSINO
MODELOS MATEMÁTICOS
Abstract: Esta dissertação apresenta a Modelagem Matemática como uma proposta diferenciada de ensino que faculta, ao aluno, ser agente na construção do conhecimento, superando, com motivação e descontração, as dificuldades que a Matemática apresenta. Constitui-se uma pesquisa realizada com alunos da sétima série do Ensino Fundamental, em uma escola pública do município de Marau/RS. Questionou-se como o emprego da Modelagem pode auxiliar na aprendizagem matemática, fazendo com que os alunos gostem dessa disciplina, mudem suas concepções negativas com relação a ela e percebam a sua importância no dia-a-dia. A pesquisa teve uma abordagem qualitativa e descritiva, enfocando o cotidiano, com a criação de modelos. Foram feitas observações das atividades desenvolvidas. Após a aplicação da Modelagem foi realizada a avaliação com os alunos envolvidos na pesquisa, quando se pôde perceber a mudança de concepções com relação à Matemática, bem como de interesse e motivação em trabalhar com Modelagem.
This dissertation presents the mathematics Modelling with a differentiate proposal of teaching that, propose the student to be the agent of the knowledge construction, overcoming the difficulties with motivation and relaxation that mathematics presents. A research was made with a 7ht grade group, in a public school in Marau / RS, local authority. It was questioned how the Modelling can assist in mathematics learning, making the students like the subject, change their negatives conceptions of mathematics and realize its importance to daily life. The research hands a qualitative and descriptive approach to daily life, with the creation of Modelling. Observations of the developed activities were made. After the application of the research, an evaluation was performed with students involved with it, when the changes in relation to the mathematics perception could be noticed, as well as the interest and the motivation in working with Modelling.
URI: http://hdl.handle.net/10923/3029
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000380369-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo8,53 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.