Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4027
Type: masterThesis
Title: Compreensão leitora, maturidade lingüística, desempenho escolar: um estudo correlacional
Author(s): Marra, Tânia Vieira
Advisor: Poersch, José Marcelino
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2007
Keywords: LINGUÍSTICA APLICADA
PSICOLINGUÍSTICA
DESEMPENHO ESCOLAR
LEITURA - COMPREENSÃO
TESTE CLOZE
Abstract: O presente estudo insere-se na área de pesquisa da Psicolingüística. Seu objetivo é verificar a correlação entre compreensão leitora, maturidade lingüística e desempenho escolar. Como premissa básica, considera a leitura como resolução de problema, assim, quem melhor compreende aquilo que lê, possui um nível mais alto de maturidade lingüística e, conseqüentemente apresenta um bom desempenho escolar num processo de retroalimentação. São sujeitos da pesquisa quarenta e cinco estudantes da terceira série do Ensino Médio de uma escola pública federal de Porto Alegre. Para comprovar as correlações existentes entre as variáveis, foram coletados dados por meio de três instrumentos: procedimento cloze para a compreensão leitora; produção textual para a maturidade lingüística; boletim para o desempenho escolar. Por meio de análise estatística dos dados, comprovou-se que há correlação positiva entre as variáveis estudadas e o objetivo da pesquisa foi atingido.
The present study deals with psycholinguistics research. The main goal is to verify correlations among reading skill, linguistics maturity and academic performance. As basic premise it considers reading as problem solving, in the sense that the student who best understands what he (she) reads should present the highest level of linguistics maturity and, consequently, a good academic performance, in a feedback process. As study subjects we take forty five third year students of a federal institution in Porto Alegre. Data were collected to check whether correlations exist among the variables by means of three tools: cloze procedure for reading skill; text production for linguistics maturity; test grades for academic performance. Statistical analyses applied to the data showed a positive correlation among the variables considered. Thus, the goal of this research was reached.
URI: http://hdl.handle.net/10923/4027
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000397819-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,38 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.