Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4115
Type: masterThesis
Title: A polifonia no discurso poético de Fernando Pessoa: marcas de negação
Author(s): Scalabrin, Vânia Teresinha Machado
Advisor: Barbisan, Leci Borges
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2009
Keywords: LINGUÍSTICA
ARGUMENTAÇÃO
PORTUGUÊS - NEGAÇÃO
Abstract: A presente dissertação tem como objetivo apresentar o uso da negação pela polifonia através de marcas linguísticas como “não”, “nunca”, “senão”, “só”, “mas”, entre outras, em dois poemas de Álvaro de Campos, um dos heterônimos de Fernando Pessoa. Nossa abordagem se ampara nos pressupostos teóricos estabelecidos pela Teoria da Argumentação na Língua, proposta por Oswald Ducrot (1987). A análise do corpus objetiva mostrar a ocorrência de polifonia e o sentido que este fenômeno assume no contexto argumentativo que os poemas exprimem. Pretende-se evidenciar, também, como a descrição polifônica pode contribuir para entender o sentido do enunciado. Além das noções teóricas colocadas por Oswald Ducrot, nosso estudo baseia-se em variada bibliografia que, agregada e associada à TAL, direta ou indiretamente, relaciona-se ao tema proposto. Ao longo das discussões, evidenciamos que a polifonia coloca em pauta recursos argumentativos subjacentes à língua. Tal fenômeno permite constatar a argumentatividade como a possibilidade de um sujeito comunicante influenciar outro na formação de uma opinião
This study deals with the objective of showing the use of negation by polyphony through linguistic marks as “no”, “never”, “or else”, “only”, “but”, among others in two poems by Álvaro de Campos, one of the poets created by Fernando Pessoa. Our approach is based on the theoretical principles established by the Theory of Argumentation in Language proposed by Oswald Ducrot (1987). The analyse of the corpus has the objective of identifying the occurrence of polyphony and the sense os this phenomenon in the argumentative context of the poems themselves. We also intent to put in evidence how the polyphonic description can contribute to the understanding of the sense of the enunciation. Besides the theoretical notions put by Oswald Ducrot, our study is based in extensive bibliography which is associated and gathered to TAL and has direct or indirect conections to the proposed theme. Along the discussions, we approach that polyphony brings to evidence argumentative resources strategies under the stream of language. Such phenomenon allows to find the argumentativity as a possibility of an comunicant subject to make his influence in another in terms of concept-forming procedure.
URI: http://hdl.handle.net/10923/4115
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000426080-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo20,14 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.