Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/6858
Type: masterThesis
Title: Sites de empresas que comercializam produtos naturais: apropriações possíveis sobre alimentação saudável
Author(s): Pires, Letícia Corrêa
Advisor: Scroferneker, Cleusa Maria Andrade
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
Issue Date: 2014
Keywords: COMUNICAÇÃO SOCIAL
SAÚDE
COMUNICAÇÃO DIGITAL
HÁBITO ALIMENTAR
INTERNET
MÍDIA DIGITAL
Abstract: O campo Comunicação e Saúde é o tema desse estudo. Para o desenvolvimento da pesquisa foram selecionados os sites das organizações Mundo Verde e Ponto Natural, tendo como objetivos evidenciar como essas empresas relacionam as sugestões de consumo de alimentos presentes nas subseções de seus sites denominadas “Dicas” com a saúde e a prevenção/tratamento de doenças e investigar os pontos congruentes e divergentes entre as recomendações feitas pelas empresas e as descritas no Guia Alimentar para a População Brasileira 2014. Em relação ao Método, elegeu-se a Hermenêutica de Profundidade, tendo como procedimentos metodológicos a pesquisa exploratória, o levantamento bibliográfico e estudos de casos. As análises apontaram a prevalência de sugestões que relacionam os alimentos a peso/emagrecimento, à prevenção/tratamento de doenças e a nutrientes nos textos das empresas.
The Communication and Health field is the theme of this study. In order to develop the research, the Mundo Verde and Ponto Natural company websites were selected, with the objective to show how these companies relate the suggestions of food consumption in subsections called "Tips" to health and the prevention / treatment of diseases and investigate the congruent and divergent points between the recommendations made by the companies and those described in the Food Guide for the Brazilian Population 2014. Regarding the method, we elected to Depth Hermeneutics, with the methodological procedures of exploratory research, bibliographic and case studies. The analyzes showed the prevalence of suggestions that relate food to weight loss, to prevention / treatment of disease and to nutrients in the texts of the companies.
URI: http://hdl.handle.net/10923/6858
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000462064-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo3,57 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.